שורפים משחקים: פרק 6.16 – שיעור במיתולוגיה

שורפים משחקים, הפודקאסט לגיימר העצלן, על כל המשחקים כולם. השבוע אנחנו מתפנגרלים על אבא מלחמה – לא זוכרים מתי בפעם האחרונה התלהבנו ככה ממשחק. גם תלמדו קצת מיתולוגיה נורדית וחוץ מזה יצאו הצעצועים החדשים של נינטנדו, Labo. וגם קרבטק.

שורפים משחקים – תוכנית מספר 116 – הוקלטה בתאריך 03/05/18

משתתפים: גיא ביטון ואביב מנוח.

האזנה לתוכנית:

שורפים משחקים קיימת בזכותכם, המאזינים! נשמח שתכתבו לנו תגובות והודעות ואתם יכולים לתמוך עוד דרך רכישה בחנויות DriveThru ו-Book Depository.

הערות לפרק

00:01:44 – עדכוני הפודקאסט, אמזון S3.

00:05:16 – אנחנו רוצים להגיע למעמד Twitch Affiliate – וצריכים את העזרה שלכם! בתור התחלה, כנסו לערוץ הטוויץ ולחצו על כפתור הלב, למעקב אחרינו.

מה שחקנו לאחרונה?

גיא

00:05:38 – God of War – פלייסטיישן 4; $60

עד לפני חודש הייתי בטוח שאדלג על המשחק הזה, ההיסטוריה שלי עם הסדרה גרמה לי לחשוב שפשוט אדלג עליו, שיחקתי בשני המשחקים המקוריים לפליסטיישן 2 ולא אהבתי אותם בזמנו. מערכת ה־quick events, האלימות ללא סיבה, הדרת הנשים ועוד לא מעט אספקטיים אחרים במשחקים הקלאסיים פשוט גרמו לי לדלג על המשחק לחלוטיין. אבל שהביקורות התחילו להגיע ואחריי כמה פודקסטים אהובים שדיברו עליו בצורה מאוד חיובית החלטתי שאני חייב לתת לו ניסיון.

זאת הייתה החלטה טובה, טובה מאוד

המשחק היה יכול להיות פחות או יותר IP חדש, מלבד קראטוס והמטען שהשחקן נושא אליו מהעבר אין הרבה קשר בין המשחק החדשה לסדרה. כלומר כן יש היסטוריה ואירועים שהתרחשו במשחקים הישנים מופיעים פה ושם והעבר של קראטוס ללא ספק רודף אותו ומשפיע על החוויה. אבל כאן זה נגמר.

ראשית כל מערכת הקרב מאוד מאוד שונה מבעבר, והיא מזכירה הרבה יותר גרסאת לייט של משחקי Dark Souls, המון מכניקות שונות, המון פוקוס על התחמקויות ושימוש במגן כדי לבלום אויבים. יש אפשרות לשחק יותר melee או יותר range, המכניקה החדשה של זריקת הגרזן פשוט אדירה ומספקת כל כך, ארטאוס הבן של קראטוס משמש ככלי עזר והשחקן יכול לשלוט בו ברמה חלקית כדי לעזור בקרבות. המגוון אדיר, יש המון משתנים שניתן לערוך ולשנות כדי להתאים יותר לקרבות מרובי אויבים או לקרבות בוס שמצריכים יותר פוקוס damage ומלבד השעות הראשונות בהן צריך ללמוד ולהתרגל למערכת הקרב (הטוטריאלס במשחק לא עושים עבודה טובה) אני חייב לציין שנהנתי ממנה לכל אורך המשחק.

מערכת הקרב מצטרפת למערכת build מאוד רחבה ומגוונות ולמספר עצום של Runes שהשחקן יכול לשים על הנשקים שלו ושל הילד, ה־Runes האלה נותנים לשחקן קומבו מיוחד שהוא יכול לשדרג. השילוב של מערכת הבילד והרונות נותנת לשחקן הרבה כוח לבחור איך הוא רוצה להילחם ואפילו ברמות הנמוכות יותר זה היה מורגש. מהר מאוד הבנתי איך אני אוהב לשחק את המשחק והשקעתי בכיוונים האלה. בכלליות מערכת הציוד והשדרוג במשחק מעט קשה להבנה בתחילת המשחק, אבל אחריי כמה שעות הופכת להתעסקות מאוד חביבה. לא הרגשתי שהייתה יותר מידי מחויבות או דרישה ממני להשתמש בה, אבל כשרציתי להשתמש בה היא הייתה מצוינת. אז יש את המקום לשחקן להחליט האם מעניין אותו או לא מעניין אותו להיכנס יותר לעומק של המערכת הזאת (ברמות הגבוהות אני מעריך שזה יותר הכרחי).

בדרך כלל במשחקי GoW זה היה הדבר המרכזי לדבר עליו, מערכת הקרב  האקשן וכו, אבל סוני סנטה מוניקה עשו את הרבה עבודה על הצד העלילתי וזה השיפור הגדול ביותר לעומת משחקי העבר. זה ללא ספק אחד מהסיפורים הגדולים של דור הקונסולות הנוכחי, מאירועים ענקיים וטויסטים, לרגעים קטנים ואינטימיים, לדיאלוגים מצוינים. המשחק הזה פשוט נפלא מהבחינה הזאת, החיבור לדמויות, הדרך בה העלילה מתפתחת, השינוי ביחס שלך לקראטוס או לארטאוס, הדמויות הצדדיות, הסיום הנפלא. המשחק הזה עושה הכל נכון, הוא מצחיק, הוא מרגש, הוא מאתגר, הוא פשוט כתוב נפלא. ואם זה לא מספיק הוא קיבל בימוי ברמה הכי גבוהה שאפשר לצפות ממשחק מחשב, והוא מציב סטנדרט חדש למשחקי טריפל A כשזה מגיע לבימוי ולשימוש במצלמה. אגב הוא גם נראה מדהים.

00:18:40 – דיון ספוילרים, סיום המשחק והחיבור לעלילת ראגנרוק והמיתולוגיה הנורדית, סצנת הסיום והעתיד של המותג, הדמיון הברור ל־The Last of Us והפערים ביניהם.

00:41:00 – Nintendo Labo – סוויץ ; $70

כשנינטנדו חשפה את הלאבו התרגשתי, אני מסוג האנשים שזה נוגע להם בכל הנקודות הנכונות. הזמנתי את הvarity kit שכוללת חמישה פרויקטים לבנייה (חכה, בית, אופנוע, פסנתר ומכונית). אולי כדאי להסביר רגע מה זה הלאבו, אז נינטנדו שחררה סטים שונים מקרטון שאפשר לבנות ומתחברים בצורה כלשהי לסוויץ עצמו, בעזרת טכנולוגית אינפרה אדומה ומנגנון הראמבל של הגויקונ'ס נוצרת אינטראקציה מאוד מגניבה בין הדגמים שהשחקן בונה לבין הסוויץ. למשל המכונית שהיא הדגם הפשוט ביותר (עשר דקות בנייה) מאפשר לשחקן למקם את שני הגויקונס בתוך המכונית ובעזרת הסוויץ "להסיע" את המכונית. הדגמים המורכבים יותר כוללים לפעמיים מספר וריאציות לבנייה ויכולים לקחת עד שלוש וחצי שעות לבנייה.

מצד אחד זה מגניב בטירוף מצד שני זה נישתי, וזה לא יתאים לכל אחד. אם אתה אדם שאוהב לבנות ערכות לגו אז זאת אינדיקציה די טובה להאם תהנה מהלאבו, "המשחקים" שמגיעים עם כל דגם לא מספיק מעניינים כדי להשאיר אותך עליהם יותר מכמה ניסיונות ורוב ההנאה תגיע מהבנייה של הדגמים. האפליקציה שנינטנדו פיתחה מאוד מושקעת ועובדת ממש טוב, הכל מאוד קל ופשוט להבנה היא מגיבה מהר והכל עובד ממש חלק. הביקורת היחידה היא שיש צורך בלחיצה רצופה של חמש שניות כדי להעביר לשלב הבא וכל שלב הוא מאוד מאוד קצר. אני ממש אשמח אם נינטנדו תוסיף בעתיד איזה אפשרות "לנגן" את ההוראות  בצורה אוטומטית שלא תצריך אינטרקציה עם השלטים ותיתן לשחקן להיות חופשי לבנות את הדגם, במצב הנוכחי בניתי את הדגמים עם בת הזוג ואחד העביר הוראות ויעץ בעוד השני בנה.

תהליך הבנייה עצמה מאוד נחמד ומאוד מספק, הדגמים המורכבים יותר דורשים עבודה ומספק מאוד לראות את המוצר הסופי. אבל אני חייב להחמיא לנינטנדו על כמה זה קל וכמה הכל פשוט עובד! היו לי הרבה ספקות בהתחלה על איך זה יתנהג וכמה אמין זה יהיה ואיך קרטון ייתן תחושה טובה, אבל כמו הפלא שחיוויתי כשניתקתי את הסוויץ בפעם הראשונה והוא מיד הופיע על המסך של הקונסולה, ככה הרגישה הפעם הראשונה בה לחצתי על הכפתור בסוייץ שמניע את המכונית והיא התחילה לנסוע ברחבי הדירה שלי.

מאוד מעניין לראות לאן נינטנדו תיקח את זה הלאה, כי יש כאן פוטנציאל אדיר לעשות דברים סופר מגניבים (למשל ערכה שמגיעה עם כמה משחקי nes קלסיים ושאפשר לבנות להם "קונסולה" או שלט קלסי. יותר מזה מעניין לראות מה הקהילה תעשה עם הדברים האלה כי שוב יש כאן פוטנציאל פשוט משוגע.

אביב

00:48:00 – Battletech – מחשב; $40

דברנו כבר לא מעט על קרבטק והשבוע הייתה לי הזדמנות לשחק בו. אני די אמביוולנטי.

מצד אחד, יש במשחק הזה כל מה שאני רוצה. מדע־בדיוני, קרבות בחליפות מכא ענקיות, מערכת אסטרטגית של ניהול יחידת שכירי חרב שטסה בין כוכבים מעבודה לעבודה ומערכת טקטית עמוקה ומורכבת שבאמת נותנת חוויה מדהימה של משחק מבוסס תורים.

מצד שני, כל הדברים האלה מוסברים בצורה ממש גרועה. שתי משימות הטוטוריאל בתחילת הקמפיין בקושי מגרדות את המורכבות של המשחק הטקטי, והמצב האסטרטגי מלווה בחלונות עזרה שלא עוזרים מספיק. כתוצאה מכך, ממש קשה להיכנס למשחק. נורא נהנתי בכמה שעות הראשונות שלי איתו, עד שרציתי להתחיל לעשות דברים טוב יותר ולמדתי שאני בעצם לא מבין למה דברים קורים – למה ספגתי כזאת כמות של נזק? איך פועלת היכולת הזאת של המכא? כמה זמן לוקח לשפץ את החליפה שנפגע בקרב? את כל הדברים האלה הייתי צריך להבין בדרך של ניסוין וטעיה. התלוננתי על כך בקבוצת הדיונים שלנו ושני חבר'ה עם הכרות מעמיקה בקרבטק כתבו הסברים מפורטים מצוינים כדי לעזור לי (הם יעלו בהמשך לאתר).

נוסיף לכך את הבעיות הטכניות של המשחק: בנקודת הזמן הזה, משתמשים רבים סובלים מתקלות מסוגים שונים במשחק. קריסות, זמני טעינה ארוכים, נפילה בקצב הפריים של המשחק, ועוד. קצת מאכזב אותי ש־Harebrained לא השכילו ללמוד מהפרויקטים הקודמים שלהם ולהשיק משחק במצב מעט טוב יותר. אבל לפחות יש מערכת שמירות.

בשורה התחתונה: הייתי ממתין עם המשחק לפחות עד שיעבור כמה פאצ'ים.

00:58:54 – Pillars of Eternity – מחשב; $40 (כולל הרחבות)

אין לי עוד הרבה מה להגיד על PoE שלא אמרנו בעבר. הוא עדין משחק cRPG מעולה שמחזיר את הסגנון הקלאסי של באלדורס גייט תחת מעטה צבע ומשחקיות מודרניים. לקראת יציאת ההמשך, Deadfire בשבוע הבא, חזרתי לקמפיין שהתחלתי לפני שנה שכולל את ההרחבות, כדי שאוכל לייבא את השמירה למשחק ההמשך. ממה ששמעתי, לא ממשיכים עם אותה הדמות ב־2 אבל כן מייבאים את ההחלטות שקבלתי במהלך המשחק (בסגנון מה ש־Bioware עשו עם דרגון אייג').

אני משלים כל מיני קטעים שלא עשיתי בריצה הראשונה שלי על המשחק, כמו לסיים את כל הקומות של ה־Endless Path. עכשיו שאני משחק ב־Story Mode ועם הדרגה המקסימלית אחרי ההרחבות, הבוס שבסוף המבוך לא באמת מהווה איזשהו אתגר (וזה בסדר!). לצערי למדתי אחר כך כשצפיתי ב־Cohh משחק שאפשר היה להגיע לעסקה עם הבוס הזה ולא להרוג אותו. האמת שאני שוקל לחזור אחורה כדי לתקן את ההחלטה שלי.

גם סיימתי משימות של חברי הקבוצה שלא יצא לי לראות קודם, כמו ה־Grieving Mother. חייב להודות שחלק ניכר ממשימות החברים לא ממש מעניינות – הן מסתכמות בכמה שיחות בהן לומדים על ההיסטוריה של הדמות, וזהו. עד כמה שאני זוכר, רק ל־Aloth ו־Eder יש משימות שבאמת דורשות חקירה ומפתחות למשהו.

גיא מוסיף: אני מסכים לחלוטין, המשימות של שניהם היו מצוינות וגם חיבבתי את הסיפור של Pallegina אבל מלבדם יתר הסיפורים היו מאוד משעממים ולא מספקים.

01:09:40 – חדשות ודיונים

נרצה להזכיר לכם ש־Fort Triumph יצא לגישה מוקדמת וגם כתבו עליהם ב־RPS.

ואפרופו משחקים ישראלים, חברינו Judgment: Apocalypse Survival Simulator יצאו ממש היום מגישה מוקדמת להשקה רשמית! בהצלחה רבה. תומר ברקן פרסם כתבה באתר Gamasutra המפרטת את עלויות הפיתוח של המשחק.

חדשות GOG: שבוע שעבר נוספו לאתר פרופילי משתמשים. עד כמה שהצלחתי לראות הפרופילים זמינים לצפייה רק למשתמשי האתר. בפרופיל שלך רואים במה אתה משחק, את האציוומנטס שלך וכן הלאה. אפשר גם לפרסם עדכונים שונים כמו ברשת חברתית. וממש לפני יומיים נוסף לאתר אחד ממשקי הקלט של מלחמת הכוכבים, Episode I Racer, שכפי שאומר זיירמן "הדבר הטוב היחיד שיצא מפרק אחד" (אביב אוהב את פרק אחד).

הזכרנו כאן בעבר של־EA יש שירות בשם Origin Access שתמורת תשלום חודשי נותן גישה חופשית לקטלוג משחקים בכלל לא רע. הקטלוג הזה הורחב השבוע עם כמה משחקים חדשים ביניהם Mad Max, Pillars of Eternity, Prison Architect, Torment: Tides of Numenera. הוא עולה $5 לחודש או $30 לשנה. עסקה משתלמת לחלוטין.

אחרי תקופה ארוכה של ציפייה, מצב מרובה המשתתפים למשחק Stardew Valley נכנס לבטא פתוחה המאפשרת לכל המעוניין בכך להתנסות בה. בפרסום בבלוג של המשחק מוסבר בדיוק איך אפשר להוריד את הבטא ב־Steam.

משחק הניהול/הישרדות האפוקליפטי Frostpunk עליו דברנו עבר מכירות של 250,000 עותקים בשלושת הימים הראשונים להשקה שלו. מדובר במספר די אסטרונומי עבור משחק אינדי בסדר הגודל הזה.

Steam מוסיפים תמיכה לשלט Switch Pro Controller במצב “הטלוויזיה” של המערכת. לא ידעתי עד עכשיו שאפשר לחבר את השלט הזה למחשב.

מי שתהה "מה הקטע" כשלפני חודש העדכון ב־Steam דפק את הנתונים של SteamSpy, הנה קצת מהתגובות שהמפתח של האתר קיבל בעקבות הסיפור, שעודדו אותו להמשיך לפתח את האתר ככלי ששופך אור על שוק משחקי המחשב.

בפינת הדברים ששווה לקרוא השבוע: Priceonomics פרסמו מאמר די מרשים שמנתח גורמים שונים להוצאת כסף במשחקים. מעניין להשוות את נתוני ההוצאה שלהם אל מול נתוני קהל המשחקים הממוצע כדי לראות שמי שמוציא הכי הרבה כסף הם לאו דווקא הנתח העיקרי בשוק.

01:27:14 – צפיות לעתיד

גיא: לבנות את יתר הדגמים שנותרו לי ללאבו, לשחק מלא מלא Deadfire שהוא יצא (תמכתי בפרויקט המימון) ולהתחיל את Donkey Kong Tropical Freeze שיוצא הסופ"ש.

אביב: אני עדין לא יודע אם אקנה את Deadfire ישר כשהמשחק יצא, תלוי כמה הוא ילהיב אותי בטוויץ' קודם. בכל מקרה אנסה לסיים את PoE קודם. ואחר כך אגיע לבדוק את Fort Triumph.