שורפים משחקים: פרק 8.10 – אחווה ולבבות לכל

שורפים משחקים, הפודקאסט לגיימר העצלן, על כל המשחקים כולם. השבוע אנחנו משדרים את הפרק ה־150 של התוכנית! יש לנו בטא סגורה של המשחק החדשה בסדרת Anno; רשמים נוספים על Monster Hunter: World. ואז אנחנו חוזרים על ממלכת הלבבות ונכנסים אל הלהיט החדש, Kingdom Hearts III.

שורפים משחקים – תוכנית מספר 150 – הוקלטה בתאריך 07/02/2019

משתתפים: עידן זיירמן ואביב מנוח.

האזנה לתוכנית:

שורפים משחקים קיימת בזכותכם, המאזינים! נשמח שתכתבו לנו תגובות והודעות ואתם יכולים לתמוך עוד דרך רכישה בחנויות DriveThru ו-Book Depository.

הערות לפרק

מה שיחקנו השבוע?

אביב

01:48 – Anno 1800 – מחשב; בטא

מאזינים ותיקים יודעים שסדרת Anno היא סדרת משחקי הניהול האהובה עלי ביותר וגם על יהודה, כשהוא היה מגיש איתנו – אז יהודה שלח לי הזמנה לבטא הסגורה של המשחק החדש בסדרה, 1800. ובחיי, איזה תענוג של משחק!

זה משחק Anno מודרני, עם כל המשתמע מכך. הגרפיקה נהדרת, הממשק מצוין. יש הרבה חידושי Quality of Life שירגישו בדיוק במקום לשחקני Anno ותיקים. חלק מהעדכונים של 2205 נשארו, וחלק ירדו – למשל, חזר ניהול המלאי של המשחקים הקודמים, במקום איזון ההצע והביקוש של 2205, שאני העדפתי מאד.

בבטא נתנו לנו גישה רק לשלוש רמות אוכלוסייה מתוך חמש, ורק לשתי יבשות מתוך ארבע (העולם הישן, העולם החדש, הארקטי ומשהו שנקרא כמו אפריקה). כמו במשחקים הקודמים בסדרה מאז 1404, כדי להתקדם במשחק אנחנו צריכים לפתח מושבות באזורים שונים של העולם. וכמו 2205, האזורים האלה נמצאים במפות אחרות לחלוטין. שלא כמו 2205, המשחק לא צריך לעבוד מסך טעינה כל פעם שעוברים אזור, וזה מדהים. אפשר בלחיצת כפתור לצאת מהמפה הנוכחית, לעבוד למפת העולם, ולבחור את המפה החדשה שנעבור אליה.

ועם כבר דברים שירדו מ־2205, החזירו לנו את מחולל המפות האקראי! כל פעם שנשחק, נקבל מפה חדשה עם איים שנוצרו רנדומית, גם בעולם הישן וגם ביבשות האחרות. זה לא סוג שעבורי, אחד הדברים שמנע ממני להשקיע את כמות השעות ב־2205 ששמתי על המשחקים האחרים בסדרה, זה שלקמפיין היו מפות קבועות. עברתי את הקמפיין של 2205 פעמיים ומבחינתי לא הייתה סיבה לחזור.

מהבטא אי אפשר כל כך לדעת איך יתנהלו הקרבות במשחק הזה. אני מאד מקווה שימשיכו עם הקו של 2205 ויפרידו את מערכת הקרב ממערכת הניהול האקונומית, כך ששחקנים כמוני שלא נהנים מאלמנט הקרבות של Anno, יוכלו להתעלם מהם.

ידיד התוכנית עודד פוירשטיין שאל אותי בפייסבוק האם תקופת הזמן – 1800 – היא בעלת השפעה ממשית על המשחק, הוא רק בחירה עיצובית. אז יש במשחק כמה מערכות שקשורות ישירות לתקופת הזמן בו הוא מתרחש.

כל מערכת כוח האדם עברה שינוי לעומת המשחקים הקודמים. אם פעם היינו רוצים לשדרג את האוכלוסייה שלנו לדרגה גבוהה יותר כמה שיותר מהר, והדבר היחיד שהגביל אותנו היו המשאבים, ב־1800 צריך לשמור על איזון בכוח האדם בין האיכרים, הפועלים, האמנים וכן הלאה. כשאנחנו משדרגים בית של איכר לבית של פועל, אנחנו מאבדים מכוח האדם איכרים – אבל המושבה שלנו עדין צריכה איכרים כדי לייצר את חומרי הגלם לתעשייה שלה. לכן גם אין במשחק שדרוג אוטומטי של בתים – אנחנו לא נרצה לשדרג אותם אוטומטית, כי אנחנו נאבד כוח אדם שדרוש לנו!

האיזון הזה בין הפועלים, לאיכרים, לאמנים, הוא בלב המשחק וגורר איתו כמה מערכות אחרות, כמו מידת האושר של שכבות האוכלוסייה. אפשר לנהל את הפרודוקטיביות של כוח האדם עבור כל שרשרת ייצור בנפרד, כדי לשמור על כולם מאושרים. בחידוש למשחקים הקודמים בסדרה, יש הפרדה בין צרכי האוכלוסייה לבין האושר שלה.

האלמנט האחר שנקשר לרוח התקופה הוא העיתונים. מידי כמה זמן עורך העיתון המקומי במושבות יציג לנו, בתור מושלי המושבה, את העיתון שעומד להתפרסם. אנחנו צריכים לאשר את הפרסום, או לערוך בו שינויים. כל כתבה בעיתון משפיעה על אלמנטים במשחק ויכולה לתת תוסף או מחסר: לאושר, לפרודוקטיביות, לרמות הצריכה, וכן הלאה. בתור המושלים, אם יש לנו מספיק השפעה, אנחנו יכולים לצנזר את העיתון ולפרסם איזה כתבה שאנחנו רוצים – כמובן שזה יעצבן את העיתונאים.

והמערכת האחרונה שקשורה לרוח התקופה היא המשלחות. המשלחת הראשונה שהמשחק מציע היא לעולם החדש, כדי לבסס שם מושבה חדשה בה נייצר מוצרים שהאוכלוסייה שלנו דורשת בעולם הישן. אבל אחרי שעוברים את המשלחת הזאת, נתפתחות כל מיני סוגי משלחות – לצוד שודדי ים, לחקור עתיקות, לייסד כנסיות בפינות נידחות של היבשת, ועוד.

השורה התחתונה: וואו זה משחק מרשים ותוספת נהדרת לסדרה. אם לא שחקתם אף פעם ב־Anno, זאת נקודה מצויינת להתחיל. קנייה מובטחת מבחינתי באפריל.

15:09 – Monster Hunter: World – מחשב; $50

יצא לנו כבר לדבר על MHW בתוכנית בעבר, עם נבות רם. לפני שבועים בא לי משהו קליל לצפות ביוטיוב, אז התחלתי את הסדרה של Cohh מהתקופה של המשחק יצא לקונסולות. מה שקרה זה שממש התלהבתי מהמשחק. ממש. מהרגע הראשון שלו. לא רציתי לקנות אותו במחיר מלא, אז חכיתי וחכיתי, בנסוף מצאתי אותו בהנחה הלא מאד גדולה – $34, וקניתי!

לא יצא לי לשחק המון MHW כי באותו הסופ"ש הייתה הבטא של Anno שהייתה מוגבלת בזמן, ובכל זאת בשבוע האחרון שמתי עליו בערך 10 שעות. אני משחק עם Light Bowgun, כי אתם צריכים לדעת אם האזנתם לפודקאסט הזה בעבר שאני שחקן פחדן, שאוהב לעמוד מרחוק ואוהב עמדות מגננה. מתברר שרובה־הקשת הוא בדיוק הנשק בשבילי.

לפני שאכנס יותר לעומק למערכות של המשחק, מילת המלצה לשחקני PC: כברירת מחדל, השליטה של המשחק קונטר־אינטואטיבית לכל משחק PC אחר בערך. תכנסו ל־Keyboard Control ותחליפו ל־Default 2. עדיין יש שם כמה כפתורים שצריך להחליף, אבל בגדול זה יהיה רבה יותר נוח.

אחרי סצנות המעבר כשיש לכם שליטה מלאה על הדמות (כנראה רק בעיר), תכנסו לתפריט במשחק תחת "Items and Equipment" ותחפשו את האפשרות "Radial Menu Type", שנו את האפשרות למקלדת במקום שלט (כן, אפילו אם אתם לא משחקים עם שלט, זאת הגדרות ברירת המחדל).

חזרה לנושא: היה לי קצת קשה להבין מה עושים עם הרובה הזה בהתחלה, מלבד לירות על עיוור. אחרי 2-3 מסעות צייד, הדברים כבר קצת יותר ברורים. בגלל שלנשקי הטווח במשחק בין מערכת קומבואים שיש לנשקי הקפא"פ, המורכבות שלהם מגיעה בצורה של סוגי התחמושת השונים הזמינים לנו. יש לנו תחמושת רגילה ובלתי מוגבלת, תחמושת חודשת, תחמושת חותכת, תחמושת שגורמת לרובה שלנו להתנהג כמו שוטגאן, תחמושת מסוגי אלמנטים, ורעל, וכן הלאה.

סוגי התחמושת כמו חודרת וחותכת דרושות כדי שתוכל בתור משתמש בנשק טווח, לנצל את הרכיבים שנופלים מהמפלצות ומשמשים אותנו לשדרוג הנשק והשריון. לשחקנים המשתמש בנשקי כמו גרזנים, חרבות וכן הלאה, יש אפשרות לכוון את ההתקפות שלהם כדי לכרות חלקים מסוימים במפלצת, מה שלרובה אין – אלא עם משתמשים בתחמושת המתאימה.

חוץ מזה, גליתי שרמת האתגר בשימוש ברובה נמוכה בהרבה ממה שראיתי בשימוש בנשקי קפא"פ. כיוון שה־Palico שלנו (מין של חתולים אנתרופומורפיים תבוניים שמלווה אותנו) רוב הזמן משמש בתור טנק, אני יכול לעמוד מחוץ לטווח ההתקפות של המפלצת ולהימנע מרוב הנזק, להוציא את המקרים בהם המפלצת מסתערת עלי בדיוק כשאני טוען את הרובה מחדש. בניגוד ל־Heavy Bowgun, לרובה שלי יש טווח בינוני. אני לא באמת יכול לצלוף במפלצות מרחוק, אבל לפחות אני לא חשוף לכל ההתקפות.

בשורה התחתונה: כיף חיים! שילוב מוזר של מפות MMO עם כל מיני דברים לחקור בהם, וקרבות בוסים בסגנון Dark Souls רק ברמת אתגר שמתאימה לי. יש למשחק הרבה מוזרויות שנובעות ממקורותיו היפניים – מערכת תפריטים משונה, הקטע של השליטה במקלדת שתיארתי קודם, המון־המון פרטים קטנים שצריך להכיר במערכת הציוד. אנחנו עוד נדבר על מוזרויות יפניות בנושא הבא…

עידן

25:17 – KINGDOM HEARTS HD 2.5 ReMIX – פלייסטיישן 4; $55

בפעם הקודמת שהשתתפתי, ביחד עם גיא, בילינו בעיקר בלהתלונן על Kingdom Hearts (תזכורת: סדרת משחקי Action RPG שבהם דמות בשם סורה משוטטת בין עולמות שונים ששייכים לדיסני בליווי דונלד וגופי במטרה להשיב את הסדר הבין-מימדי על כנו, או משהו) ולהגיד שלמרות הכל יש לו איזשהו קסם. מאז סיימתי את המשחק הראשון, כשסגמנט הסיום שלו איגד בתוכו את כל מה שהיה רע ב־Kingdom Hearts עד הרגע הזה, ואז עברתי למשחק השני. ובגלל שעבר הרבה מאוד זמן מאז הפעם האחרונה שהקלטנו פרק ״רגיל״ – הספקתי לסיים גם אותו.

Kingdom Hearts 2 נפתח בביטול שרירותי של כל ההישגים הגדולים שהשגתם במשחק הקודם. חיסלתם את ה־Heartless? עדיין יש Heartless. סגרתם את האפשרות לנסוע בין עולמות? עדיין אפשר לנסוע בין עולמות. רק שהפעם הנבלים הראשיים הם ארגון מסתורי שנקרא Organization XIII ולא ברור מה התוכנית שלו אבל זה מערב סוג חדש של נבלים שנקראים Nobodies.

עברו 3 שנים בין Kingdom Hearts הראשון לשני, וההבדל מאוד בולט לעין. המצלמה לא גורמת לכם לרצות לזרוק את הפלייסטיישן שלכם מהחלון. קרבות הבוסים פחות נוראיים (ובאופן כללי המשחק קל בהרבה). כשהמשחק מנסה לעשות סצינות מרשימות הוא אשכרה מצליח לעשות סצינות מרשימות (ולא נותן לכם לברוח מאיזה 7 Heartless בקריאות של ״אוי לא! אנחנו מותקפים ע״י צבא!). המשחק בעיקר סובל מכך שיש לו יותר מדי מדברים מסוימים. והדברים האלה הם עלילה ומכניקות.

על העלילה עוד נדבר כשנדבר על Kingdom Hearts III (ספוילר: זה יחמיר). המכניקות… אוקיי, גם זה יחמיר במשחק השלישי, אבל לא באותה המידה. ה־Gummi Ship עם הבנייה הסופר-מפורטת שלה עדיין נמצאת כאן, אבל בנוסף אליה קסמי ה״זימון״ עובדים אחרת, אטלנטיקה הפכה למשחק קצב, ה־Collectibles החדשים הם חתיכות פאזל שאתם צריכים להרכיב, היצורים החמודים שמאפשרים לכם לעשות Crafting נותנים לכם משימות עכשיו ויכולים לעלות בדרגות, נוסף אלמנט חדש של מהלכי ״Link״ שמאפשרים לכם לעשות מהלכים מיוחדים עם דמויות אחרות שנמצאות לידכם, ונוסף אלמנט של "Form Changes״ שאתם יכולים להפעיל בזמן הקרב כדי לתת לכם גישה למהלכים מיוחדים. ולכל אחד מה־Form Changes (יש… 5, אם אני לא טועה?) יש מד XP נפרד. שממלאים אותו בצורה אחרת.

אבל להגנתו של Kingdom Hearts II, יש בו הרבה שיפורי Quality of Life בהשוואה למשחק הראשון (אפשר לפתוח תיבות ולהחליף חברי קבוצה תוך כדי קרב!) כדי שחווית המשחק תהיה חלקה ומהנה הרבה יותר, גם אם אתם לא לגמרי תבינו מה הולך שם ולא תשתמשו בחצי מהמכניקות שלו כי די יש גבול. באמת. אפילו לי, שממש אוהב להבין מכניקות של משחקים, זה היה קצר יותר מדי.

בשורה התחתונה? נהניתי מהחוויה. זה היה over the top לחלוטין בכל מובן אפשרי, אבל בשלב הזה אני חושב שאני יכול להגיד בביטחון שזה חלק מהקסם של המשחקים האלה, והיכולת שלכם לחבב את הטירוף המוחלט שהוא העלילה והמכניקה של Kingdom Hearts היא מה שתקבע במידה רבה את ההנאה שלכם מהמשחקים האלה. ועם ההבנה הזו, בואו נעבור למשחק השלישי…

*לא חושב שיהיה לי זמן לזה וגם ככה כתבתי יותר מדי, אבל ראוי לשים כ־special mention את העולם של ״שודדי הקאריביים״ ב־Kingdom Hearts II, בתור העולם שהושקעה בו הכי הרבה מחשבה מבחינת עיצוב הקרבות בהשוואה לכל עולמות Kingdom Hearts האחרים עד עכשיו. אז אני שם את זה כאן. אולי אפילו נדבר על זה אם יהיה לנו זמן. לא יהיה לנו זמן.

להתכונן ל־KH3:

38:38 – Kingdom Hearts III – פלייסטיישן 4; $60

האח, איזה כיף, אחרי חודשיים של משחק בגרסאות Remastered של משחקים מלפני 15 שנה או יותר, לעבור למשחק מודרני. הגרפיקה! העיצוב! הממשק! העולמות החדשים שמבוססים על סרטים שיצאו ב… אר… אוקיי, 20 שנה אחרונות, אבל לפחות הפעם זה נכלל בתקופת חיים שלי כאדם בוגר.

אבל בואו נתחיל מהעלילה. כי הבטחתי להגיע לזה. העלילה של Kingdom Hearts הראשון קפצה מעל הכריש איפשהו ברגעיו האחרונים של המשחק, בעולם וחצי האחרון, בערך. העלילה של Kingdom Hearts II, שנחוש לעשות הכל מהר יותר וחזק יותר, קפצה מעל הכריש בערך באמצע המשחק, בסשן cutscenes מיתולוגי שחושף שכל מה שחשבתם שאתם יודעים לא נכון!!! וגם שהנבל העיקרי של סדרת המשחקים הוא לא Ansem אלא מישהו בשם Xehanort. [אבל אנסם וזיאונורט הם בעצם אותו אדם!] [oh my sweet summer child, ה- Ansem הרשע הוא לא באמת Ansem! הוא רק לקח את השם שלו אחרי שהוא בגד במאסטר שלו, Ansem the Wise!]

בין Kingdom Hearts II ל־III עבר יותר מעשור, שבמהלכו יצאו למשחק משהו כמו 38 ספינאופים, חלקם עם שמות כמו Kingdom Hearts 0.2 או Kingdom Hearts II.8. אתם יודעים מה זה אומר? שב־Kingdom Hearts III אין כריש. הוא קפץ מעליו עוד לפני שהמשחק התחיל בכלל. הוא מתחיל ישר, בלי פרולוג לא-מובן של 3 שעות כמו Kingdom Hearts II, ובכל מעבר מעולם לעולם שם לכם איזה רבע שעה של סרטונים שמנסים באופן נואש להדביק את מיליון קווי העלילה שעדיין פתוחים בעולם שלו.

אם זה מעניין אתכם, נכון לתחילת המשחק, ריקו והמלך מיקי עוברים לעולם החשיכה במטרה לחפש אחרי אקווה (Kingdom Hearts 0.2), כי חסרים להם Champions of Light לקרב הגדול ש־Xehanort מתכנן, וסורה שאיבד את כוחותיו אחרי ש־Xehanort ניסה להשתלט עליו (Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance) מנסה להשיג אותם בחזרה. ואם זה נשמע פשוט זה רק כי השמטתי את מה שקורה בינתיים עם קאירי (עוברת אימונים להפוך Keyblade Master, במטרה להיות דמות שלמישהו אכפת ממנה), מליפיסנט (מחפשת קופסה שחורה כי סיבות) והחברים של Organization XIII (חלקם הפכו ל… אוקיי, אתם יודעים מה, עזבו את זה).

אז העלילה היא בלגן אחד גדול, שמועבר באינסוף cutscenes. אבל המשחק עצמו? אדיר. באקט סופר-חכם, המשחק מתחיל באולימפוס של ״הרקולס״ – כי זה עולם שנתקלנו בו ב- Kingdom Hearts הראשון (שם הוא היה בגודל של חדר וחצי, כמו רוב העולמות במשחק) וב- Kingdom Hearts השני… וב- Kingdom Hearts השלישי הוא נפתח, על הרגע הראשון, לעולם גדול ומרשים הרבה יותר – עם נתיבים מתפצלים ו- Level Design משודרג. בנוסף, העולם הזה מציג אתכם לקונספט ה- Free Running שחזק ב- Kingdom Hearts III, שמאפשר לכם לרוץ על קירות (כמו בעולם האמיתי, לא?), והופך את חווית ה- exploration להרבה יותר משמעותית וכיפית. הקטע הזה של ״עולמות גדולים ומרשימים״ נמשך לכל האורך (או לפחות, לאורך 3 העולמות שראיתי עד עכשיו). אפילו העולמות הקטנים והקצרים כמו Twilight Town קיבלו שדרוג מטורף, ולשם שינוי מרגישים כמו מקום שעלול להיות אמיתי. יש בהם ממש אנשים שמסתובבים ברחוב! טירוף!

המשחקיות עצמה היא אותה משחקיות Kingdom Hearts-ית שלמדנו להכיר ולאהוב (?) מהמשחקים הקודמים, עם עודף עצום של מכניקות שיהיה קצת מוגזם עבור חלק מהשחקנים. Kingdom Hearts III מוסיף למשחק אלמנטים של בישול (!), צילום (תודו שתמיד רציתם לעשות סלפי עם הסוס מ- Tangled), המוני מהלכים מיוחדים שאתם יכולים לעשות עם הנשק שלכם (שמשתנים מנשק לנשק! ואתם יכולים לסחוב על עצמכם 3 כלי נשק בו״ז ולהחליף ביניהם כל הזמן!), אפשרות לשדרג את כלי הנשק שלכם בעזרת Crafting ומהלכים שנקראים Attractions שמבוססים על… אררר… מתקנים מדיסנילנד. החטא העיקרי שהמשחק הזה עושה, והוא עושה אותו בצורה די קבועה ומעצבנת, הוא שהוא כל הזמן מלמד אתכם על מכניקות חדשות ודברים מגניבים שאתם יכולים לעשות קצת אחרי שנגמרת לכם ההזדמנות להשתמש בהם. נניח, את ה- Attractions שדיברתי עליהם קודם? הוא מלמד אתכם רק אחרי שנגמר קרב מאוד גדול, וכמה דקות לפני הקרב הגדול הבא. קיבלתם Keyblade חדש ומגניב עם יכולות מיוחדות חדשות ומגניבות? הנה הסבר טקסטואלי מלא עליהן! עכשיו צפו ב- 20 דקות של Cutscenes ושחקו במשך עוד רבע שעה לפני שתהיה לכם הזדמנות להשתמש בהן.

אבל חוץ מזה, באמת שאני נהנה בטירוף מהמשחק. יש לו את כל השגעון וה״הולי קראפ אני לא מאמין שהם אשכרה עושים את זה״ של משחקי Kingdom Hearts הקודמים, אבל עם רמת עיצוב וגימור שמתאימה למשחק מ- 2019. מומלץ בחום, לאנשים שלא יזקפו יותר מדי לרעתו את העובדה שהעלילה שלו היא גרסת פנטזיה פסיכית של אופרת סבון עם נסיכות דיסני ומיקי מאוס.

56:40 – צפיות לעתיד

עידן: לא מצפה לשחק במשהו אחר מלבד Kingdom Hearts III בעתיד הנראה לעין. מתישהו אני אסיים אותו ואז אצטרך להחליט מה אני עושה עם החיים שלי אחרי שלושה חודשים שבהם שיחקתי בכל ה- Kingdom Hearts-ים הראשיים ברצף (אני אצטרך הפסקה של כמה חודשים לפני שאני אנסה לשחק בספין-אופים). אבל אלה דאגות של עידן מהעתיד.

כמו כן, קיבלתי את Nemesis! אני מניח שגם זה יקרה מתישהו.

אביב: התחלתי לשחק בלהיט החדש Apex Legends, משחק הבאטל־רויאל הראשון שלי. נדבר עליו בשבוע הבא יחד עם עומר.