שורפים משחקים: פרק 7.20 – עידן המלכים

שורפים משחקים, הפודקאסט לגיימר העצלן, על כל המשחקים כולם. השבוע עומר מכתיר מלכים, בשני משחקים ושתי פלטפורמות שונות. אביב מספר על משחקי "וידאו מלא" והדרכים היצירתיות בהן הם מעצבים את המדיום.

שורפים משחקים – תוכנית מספר 140  – הוקלטה בתאריך 29/11/18

משתתפים: עומר קפלן ואביב מנוח.

האזנה לתוכנית:

שורפים משחקים קיימת בזכותכם, המאזינים! נשמח שתכתבו לנו תגובות והודעות ואתם יכולים לתמוך עוד דרך רכישה בחנויות DriveThru ו-Book Depository.

הערות לפרק

התוכנית האחרת של עומר ואביב, Storm Chasers – מדברים גיבורי הסערה בעברית. מידי שבוע אנחנו מדברים על הירוס ומשחקי בליזארד נוספים.

אביב התחיל תוכנית חדשה: Forging Ahead, תוכנית באנגלית על משחק תפקידים, כחלק מהפיד של על כתפי גמדים. אני מקליט מידי שבוע ביום שבת בבוקר.

מה שיחקנו השבוע?

עומר

07:23 – Pathfinder: Kingmaker – מקינטוש, $40

מדובר ב־CRPG הראשון שמתרחש בעולם של Pathfinder. נתחיל ממה שאני חושב שפחות רלוונטי אבל חשוב (אם זה מסתדר לוגית): זה כנראה המשחק הכי מוזר שנתקלתי בו מבחינת פיתוח – כשקניתי אותו בפעם הראשונה הוא קרס בהפעלה ומסתבר שבזמנו זו היתה בעיה נפוצה. פניתי למפתחים (שלזכותם ייאמר שענו ממש מהר) ואמרו לי ״חכה חכה תכף מגיע פאץ׳ 1.1 של המשחק ויהיה בסדר״. לא סמכתי עליהם וקיבלתי החזר. כשיצא פאץ׳ 1.1, מיד יצא אחריו ״1.1 הוטפיקס״ ושם הייתה מוזכרת הבעיה שלי – אז קניתי מחדש. עכשיו הקונצנזוס הוא: ״השליש הראשון של המשחק בסדר, השניים האחרים מלאים באגים״. זוכר שפעם היו מוציאים משחקים גמורים ואי אפשר היה לעדכן אותם?

אני לא מבין גדול ב־Pathfinder והפעם האחרונה ששיחקתי מו"ד סביב שולחן היה בזמן AD&D (מהדורה 3.5?) ככה שמההיבט הזה כל המושגים וכל המכניקה של המשחק הזה מרגישה לי ממש מוכרת וטובה. אני משחק לראשונה בחיי Bard שגרוע בקרבות אבל ממש טוב בדיבורים ובשיגועים שהוא עושה למוח של אנשים (אז בעצם, אני רק במשחק). וכנראה כל חיי לא הערכתי מספיק קסמים שמשפיעים על היכולת הקוגניטיבית של היריבים.

שני צעדים אחורה: המנוע הוא עדיין Infinity אבל נראה שהצליחו להוציא ממנו קצת יותר ממה ש־Tyranny ו־PoE2 הצליחו להוציא ממנו, האנימציות ממש חלקות ויפות, במיוחד כל ההתעסקות עם שליפת חרבות ומגינים, נראית ממש טוב.

המשחק מתחיל (לא ספוילר) במין טוטוריאל בו איזשהו ברון (לא חשוב מאיזו עדה) מבקש עזרה בלהיפטר מקבוצת שודדים (לא חשוב מאיזו עדה) ומכריז שמי שיצליח להביס את המנהיג שלהם יקבל חבל ארץ במתנה. כמובן שבמהלך כל הטוטוריאל השיחות משפיעות על הנטיה של הדמויות, החבורה ודיאלוגים של המשך העלילה (ממש כמו CRPG קלאסי). בקיצור, מהרגע שהרגתי את מנהיג השודדים לא ידעתי כמה אני אתחרט על זה, כי זה הופך להיות מבוא לחלק הכי מוזר של המשחק – ניהול הממלכה.

לא ברור למה המפתחים רצו להכניס חלק של ניהול ממלכה למשחק, אבל זה בעצם מיני משחק שמעיב על כל המשחק האמיתי בעיני – אתה ממנה יועצים, בונה ערים, לכל אחת מהערים יש משאבים ובעיות שאתה צריך להתיחס אליהן והבעיות הללו בעצם משמשות כמנוע של העלילה הכללית של המשחק וה־Side quests: יש בעיות שתוכל לשלוח יועץ לטפל בהן ויש בעיות שתוכל לטפל בהן בעצמך עם החבורה שלך. הכי מעצבן – מדי פעם באים אנשים עם משימות לטירה שלך ואתה צריך לחזור את כללללל הדרך לעיר הבירה רק כדי לשמוע אותם כי בדרך כלל יש להם משימות חשובות לתת לך.

מזל מזל מזל מזל מזל שהמפתחים כללו אפשרות לניהול ממלכה אוטומטי כדי שאני לא אצטרך להתעסק בזה.

המשחק עצמו ק־ש־ה והקרבות (אני משחק על Normal) ממש לא סלחניים: אתה נלחם מול טרולים ואין לך אש או חומצה כדי להרוג אותם? קבל Team wipe. לאויב שלך יש קוסמים שמנטרלים את הקו הקדמי שלך ואין לך איך להגיע אליהם? שחק בקרב 20 פעם עד שתמצא איזו זווית. בקיצור, יש לי 40 שעות עליו ועדיין לא התקדמתי יותר מדי בסיפור כי הקרבות מתישים.

אה, והחלק הכי מרגיז במשחק – המפתחים נורא רוצים שתשחק עם ה־Companions שהם נותנים לך (כי גם להם יש Side quests) אז אם אתה רוצה ליצור חבורה משלך, המחיר ל־Companion הוא שערורייתי עד בלתי אפשרי, שזה די מרגיז כי אני אוהב לשחק את המשחק בדרך שלי ולא כמו שרוצים שאשחק אותו.

בקיצור, מדובר ב־Abusive relationship ואני ממליץ עליו אבל לא בטוח למה.

29:08 – Mercenary Kings: Reloaded Edition – סוויץ׳; $20

לעומת זאת, יש לנו כאן פלטפורמר 2D, רוגלייט עם אלמנטים מודרניים וסביבת עיצוב של משחקים מעידן ה־Sega genesis. ממש מומלץ כדי להירגע ממשחקים מתסכלים כמו ההוא מלמעלה.

אביב

אחרי הכמות המדהימה של משחק ויזואל נובל/ פוינט אנד קליק של החודש האחרון, נכנסתי למאורת הארנב המטורפת שהיא משחקי FMV. מאזינים ותיקים אולי זוכרים שיהודה ואני דברנו על סדרת Tex Murphy אי שם בשנה הראשונה של הפודקאסט. משחקי FMV היו פופולארים במיוחד בשנות ה־90, כי היה זול יותר להפיק סרטי וידאו אמיתיים מאשר אנימציה ממוחשבת – והם גם נראו הרבה יותר טוב (קחו לדוגמה את C&C ו־Red Alert).

בזכות קיקסטרטר הזאנר זוכה לעדנה מחודשת, עם משחק ההמשך המדובר של Tex Murphy ובשנתיים האחרונות כמה משחקים חדשים ומקוריים.

  • פרק 2 (!) בו יהודה דיבר על טקס מרפי.

32:40 – Contradiction – מחשב; $10 (צפייה)

"סתירות" הוא משחק מדהים. כולו מעוצב ב־FMV וצילומים ריאליסטיים. אין בו שום דבר ממוחשב מלבד הממשק. הוא משחק Point & Click משולב עם מנגנון בילוש מאד מעניין. אנחנו משחקים את ג'נקס, בלש של הסקוטלנד יארד שמגיע לכפר קטן לחקור רצח. אנחנו מבקרים בחלקים השונים של הכפר, מוצאים חפצים שונים ומדברים עם האנשים – שואלים אותם שאלות על מה שקרה, על החפצים שמצאנו ועל הרמזים שלמדנו בשיחה איתם ועם אחרים.

המנגנון המשחקי העיקרי של המשחק הוא פאזל: למצוא סתירות בעדויות של האנשים. הקטע הוא שאי אפשר להשתמש בדברים שאמרו דמויות שונות אחת כנגד השנייה. חייבים למצוא את הסתירה בדברים של הדמות עצמה. כשמגיעים לסתירה העיקרית של ה"פרק", המשחק מתקדם.

זה משחק חכם, עם עלילה מעניינת ושחקנים נחמדים. השחקן הראשי של ג'נקס נהדר ומשעשע מאד. במשחק בבירור משאיר מקום להמשך, אבל בגלל שהפרויקט היה תלוי במפתח בודד, לא ברור אם המשך כזה יצא לפועל. המפתח סיפר שתהליך הפיתוח היה מאד קשה עבורו והמשך יהיה אפשרי רק עם השקעה רבה וגיוס של אנשי מקצוע.

36:53 – The Infectious Madness of Doctor Dekker – מחשב; $9 (צפייה)

אוקי, זה משחק מוזר. הוא אומנם משחק FMV אבל כולו מתרחש במסך אחד: משרד הפסיכיאטר של ד"ר דקר. אנחנו משחקים דמות חסרת שם, איזשהו שילוב בין בלש משטרה לפסיכיאטר, ואנחנו צריכים לחקור את המוות של ד"ר דקר באמצעות שיחות עם המטופלים שלו.

רק שכל המשחק הזה מתרחש בטקסט! אנחנו מקלידים שאלות לתוך שורת שיחה על המסך, ובהתאם למילות קוד שנמצאות בשאלות שלנו, הדמויות נותנות את התשובה שלהם, שלפעמים תפתח אפשרויות שיחה נוספות ולפעמים לא.

ראיתי כ־8 שעות של המשחק הזה, ובפרק האחרון התפלאתי שהגענו לסוף, כי היה כל כך הרבה מידע לא ברור. המשחק זורק עליך כל מיני סיפורים על מפלצות לאבקראפטיות וכוחות על ודברים מוזרים, שגורמים לך לפקפק בשפיות של הדמויות, בשפיות של הפרוטגוניסט ולפעמים בשפיות שלך.

ואז עברתי לקרוא את התגובות לפרק האחרון של הסדרה שראיתי, והמוח שלי התפוצץ עוד יותר. למשחק הזה יש לא פחות מ־12 סיומים שונים. מלכתחילה, הרוצח מוגרל בצורה אקראית בתחילת המשחק, והרמזים שאנחנו מקבלים משתנים בהתאם, כך שיש הרבה קווי עלילה שיכולים להופיע בכל משחק חוזר. אבל מעבר לזה, הצורה שבה אנחנו בוחרים להתנהל מול המטופלים תשפיע על התנהלות המשחק, האם באמת יש כוחות על ומפלצות קתולואידיות במשחק, והאם ד"ר דקר בכלל מת!

עצם הפרמיס של המשחק יכול להשתנות תוך כדי המשחק בהתאם לבחירות שעשית. זה מדהים בעיני. זה יותר מרשים מכל משחק אפשרויות־מרובות אחר שראיתי לאחרונה, כמו Detroit או The Letter, שיש להם נתיבי עלילה שונים וסיומים שונים, אבל אף אחד מהם לא משנה את עצם המהות של המשחק עצמו. באמת הישג של כתיבה תסריטאית, בעיני.

ואם לא היה לוקח 6-8 שעות לסיים כל סיבוב של המשחק, אולי הייתי מנסה להשיג בעצמי כמה התרחשויות אפשריות.

שני המשחקים האלה זולים מאד, $9–$10. והייתי ממליץ לכל אחד לקנות ולנסות אותם; וגם לתמוך במפתחים שהשקיעו בהם.

43:25 – צפיות לעתיד

עומר: לא לקנות יותר משחקים!!! (אלא אם אביב ממליץ). אני מרגיש שיש לי משחקים שממלאים לי כל צורך שיש לי בזמן הקרוב, אז אם אפשר להימנע מזה, זה יכול להיות נחמד. אני משחק הרבה Hand of Fate 2 לאחרונה והעיניים נשואות להרחבה הבאה של Destiny 2 בדצמבר.

אביב: עדין מתעקש לסיים את אודיסאה למראות שנמאס לי ממנו. רוצה לשחק דארקסיידרס 3 אבל אין כסף. אני חושב שהמשחק הבא שאשחק יהיה Thronebreaker – הוא זול יותר, קיבל שבחים ומערכת הגוונט שלו מעניינת, כמו ההרפתקאות הזכורות לטובה של הרתסטון.