שורפים משחקים: פרק 6.08 – עומדים בפרץ

שורפים משחקים, הפודקאסט לגיימר העצלן, על כל המשחקים כולם. השבוע עידן שיחק מלא משחקים. אבל ממש מלא משחקים. יצירת וטראזים וארצת מאדים במשחקי לוח, הסיום החגגי להרחבה ב־Horizon, ההרחבה החדשה של ציוויליזציה והלהיט Into the Breach. כן, גם אביב שיחק משהו.

שורפים משחקים – תוכנית מספר 108 – הוקלטה בתאריך 08/03/18

משתתפים: עידן זיירמן ואביב מנוח.

האזנה לתוכנית:

שורפים משחקים קיימת בזכותכם, המאזינים! נשמח שתכתבו לנו תגובות והודעות ואתם יכולים לתמוך עוד דרך רכישה בחנויות DriveThru ו-Book Depository.

הערות לפרק

00:02:38 – אנחנו רוצים להגיע למעמד Twitch Affiliate – וצריכים את העזרה שלכם! בתור התחלה, כנסו לערוץ הטוויץ ולחצו על כפתור הלב, למעקב אחרינו.

התכנית באתר RLive.

מה שחקנו לאחרונה?

אביב

00:05:50 – אביב צופה: Horizon Zero Dawn, Persona 5

00:12:42 – Slay the Spire – מחשב; $16 (גישה מוקדמת)

בשבועיים מאז שקבלתי את המשחק הספיקו להוציא עדכון חדש שכולל אתגר יומי. אני עדין לא מספיק מיומן במשחק כדי לנצח את הקומות שלו בצורה עקבית, אבל אפילו בשבילי האתגר היומי מוסיף עניין נוסף למשחק ואני שמח לראות שהפיתוח שלו מתקדם יפה.

עידן

וואו, קרו הרבה דברים מאז הפרק הקודם שהשתתפתי בו.

00:23:14 – Sagrada – לוח; $45

ובתואר "המשחק הכי יפה אי-פעם" זוכה…

Sagrada הוא משחק filler קטן וכל כך, כל כך יפה. אתם והשחקנים האחרים (הוא מיועד ל־1 עד 4 שחקנים) מתחרים בבניית ויטראז'ים, כשהויטראז'ים שלכם מורכבים מקוביות שקופות בצבעים שונים. יש כללי הנחת קוביות ציבוריים (אסור שיהיו 2 צבעים זהים סמוכים, או 2 מספרים זהים סמוכים בקוביות), יש כללי הנחת קוביות פרטיים (לכל אחד יש לוח שהוא עובד עליו עם מגוון מגבלות), יש חוקי ניקוד ציבוריים שקובעים לפי מה הויטראז' שלכם יימדד בסוף המשחק (למשל, 6 נקודות על כל שורה שאף צבע לא חוזר בה פעמיים, או 4 נקודות על כל טור שאף מספר לא חוזר בו פעמיים) ויש חוק ניקוד פרטי לכל שחקן (למשל, אקסטרה נקודות על קוביות ירוקות). המשחק עצמו עובד בצורה של Drafting, מתוך קבוצה אקראית של קוביות שאתם שולפים ומגלגלים בכל תור.

התוצאה היא משחק פאזל קטן ויפהפה (כל כך יפה) שמאוד קשה "לפתור" בצורה אופטימלית. האינטרקציה בין השחקנים נמוכה למדי, וכשמשחקים בו בקבוצה של ארבעה שחקנים הוא יכול להיות איטי למדי, אבל בתור משחק gateway (או filler בין משחקים אחרים) הוא עובד נהדר. וכבר הזכרתי כמה שהוא יפה?

00:31:06 – Terraforming Mars – לוח; $70

ומה- gateway היפהפה למשחק האירופאי הכבד. ב־Terraforming Mars אנחנו משחקים תאגידים שמנסים להאריץ את מאדים, ולמרות שאנחנו עובדים ביחד על מנת להשלים את המטרה הזו, אנחנו בעצם נמצאים בתחרות עקובה מדם אחד כנגד השני. כי כולנו מאריצים את אותה הפלנטה, אבל מי שיאריץ אותה יותר יהיה ה… מאריץ הארצי ביותר? לא יודע. בכל מקרה, יש מנצח אחד.

האינטרקציה העיקרית שלנו עם המשחק היא באמצעות event cards – קלפים שעושים דברים כמו להביא מים מאחד הירחים של צדק בשביל ליצור אוקינוס, הוא מעלים את אחוז החמצן באטמוספירה, או בונים עיר או כורים משאבים או מה לא. אלה, בסופו של דבר, תורמים לקצב ייצור המשאבים שלנו (יש 6 משאבים לכל שחקן במשחק) או לפרמטרים הסביבתיים על מאדים, שבתורם – משפיעים על איזה קלפים כל שחקן יכול לשחק בשביל לשפר את המשאבים שלו או את הפרמטרים הסביבתיים על מאדים.

זה לא משחק פשוט. הוא גם לא קצר (שעתיים ומעלה גם אם כולם יודעים לשחק, ואנחנו ממש לא ידענו לשחק במשחק הראשון שלנו…), אבל הוא משחק "בניית מנוע" עם הרבה חלקים שמאוד מעניין לנסות להרכיב מהם מנוע, והפידבק לופ שלו (מבנים שאתם בונים אצלכם משפיעים על הלוח שמשפיע על הבניינים שמשפיעים אצלכם…) עובד כל כך טוב שבא לי לשחק בו עוד מלא פעמים כדי לראות לאיזה כיוונים אפשר לקחת אותו.

00:45:06 – Horizon Zero Dawn: The Frozen Wilds – פלייסטיישן 4; $20

זהו! בהתאם לציפיות, סיימתי את חבילת ההרחבה של Horizon: Zero Dawn, ועכשיו אין לי יותר Horizon לנצח. חוץ ממצב ה־New Game Plus, אם אני ארצה. והסיקוול שבטח יצא בעוד כמה שנים. אבל חוץ מזה, אין יותר Horizon!

כל מה שאמרתי על ההרחבה המשיך להיות תקף עד הסוף – העלילה פחות מעניינת, וחלק גדול מזה בגלל ההתפצלות שלה מהעלילה הראשית וחוסר היכולת שלה להתייחס אליה (מלבד כמה נקודות קטנות ולא מאוד חשובות), אבל הסייד־קווסטים נהדרים, הרובוטים החדשים מצוינים והשינויים והתוספות למכניקה כיפיים ממש. אבל הכי חשוב: ההרחבה הזאת מעניקה ל־Horizon: Zero Dawn את הבוס שהגיע לו. קרב ארוך ומעניין עם טוויסטים מוצלחים נגד אויב מורכב. הנקודה אחרי הסיום של העלילה שבה הייתי צריך לעשות את הקרב הזה עוד 5 פעמים בערך היתה קצת מוגזמת, אבל היי, אני זה שרצה להגיע ל־100%.

00:49:16 – Civilization VI: Rise & Fall – מחשב; $30

דיברתי על זה לא־מעט ב־פרק 186 של גיימפוד, ואני בטח גם אפרסם ביקורת כתובה על המשחק בקרוב. ההרחבה החדשה מוסיפה, בעיקר, מכניקה של Golden/Dark Ages, שמושפעים ממדד חדש במשחק שנקרא ה־Era Score. כל פעולה, בין אם אתם מדענים נשגבים, מיליטנטיים אכזריים או קיצוניים דתיים, יכולה לתרום ל־Era Score שלכם, ואתם צריכים בכל עידן להגיע לרף מסוים בשביל לא להכנס ל־Dark Age בעידן הבא, ולעבור את הרף הזה אפילו יותר אם אתם רוצים שהעידן הבא יהיה Golden Age.

הכניסה ל־Dark/Golden Age משפיעה בעיקר על מדד נוסף שנכנס למשחק בהרחבה הזו – הנאמנות. הנאמנות שיש לכל עיר מייצגת… ובכן, את הנאמנות של העיר לציוויליזציה שהיא משתייכת אליה עכשיו. אם הנאמנות הזאת יורדת לאפס, העיר מורדת ופורשת מהאימפריה (ואז, בהתאם להשפעות הסביבתיות, עלולה להצטרף לציביליזציה אחרת, או להשאר "עיר חופשית"). הנאמנות הזאת מושפעת בעיקר מהקרבה של העיר למרכזי אוכלוסיה נוספים של אותה הציביליזציה, מה שמשחק תפקיד משמעותי בעיקר במלחמות – מובלעות בודדות שכבשתם עלולות למרוד ולחזור בחזרה לאימפריה ממנה כבשתם אותם, ומצד שני, אתם לא חייבים לכבוש את כל האימפריה שאתם תוקפים – אם תשאירו להם כמה ערים בודדות פה ושם, הנאמנות של הערים האלה עלולה להעביר אותם לצד שלכם בלי שתירו אפילו חץ אחד.

יש בהרחבה הזו עוד כמה פיצ'רים נוספים, כמו ה־Governors (גרוע), Emergencie (נחמד) או Alliances (בסדר כזה), וכמובן ציוויזליציות חדשות, הרבה מהן מתכתבות עם המכניקות החדשות של Loyalty ו־Golden/Dark Ages, אבל ה־Era Score וה־Loyalty הם הפיצ'רים העיקריים, והם… בסדר?

הבעיה העיקרית היא שאף אחת מהבעיות העיקריות של Civilization VI לא באמת זוכות למענה. ה־AI המטומטם עדיין מטומטם, הקרבות הדתיים המשעממים עדיין משעממים, והממשק המעיק עדיין מעיק. החסרונות האלה לא מנעו מ־Civilization VI להיות משחק נהדר, והם גם לא מונעים מ־Rise & Fall להיות הרחבה למשחק נהדר, אבל העובדה שההרחבה הזו מוסיפה בעיקר מכניקה שמרגישה "מודבקת מלמעלה", במקום מכניקה שתשלב בצורה יותר חזקה עם המשחק או פשוט תתקן את הבעיות הגדולות שהיו לו קודם מונעים מההרחבה הזו להיות הרחבת חובה. לפחות בשלב הזה ובמחיר הזה. אבל אתם יודעים מה תמיד אומרים על סדרת Civilization. זה לא נגמר עד ש־Firaxis מוציאה שתי הרחבות.

01:02:22 – Into the Breach – מחשב; $15

היי, תראו, המפתחים של FTL פיתחו עוד משחק. תסלחו לי רגע בזמן שאני קונה אותו, מסתגר בחדר ולא יוצא משם אף פעם.

ב־Into the Breach אתם שולטים בפלוגה של שלושה מכים בעולם סוג־של־פוסט־אפוקליפטי שמותקף ע"י מפלצות ענקיות שנקראות ה־Vek. כן, נו, כמו פסיפיק רים, רק עם יותר מפלצות שאפשר להרביץ להן. המטרה שלכם היא להשאיר את המכים שלכם בחיים כמה שיותר, למנוע מהמפלצות להרוס בניינים אזרחים, ומדי פעם להשלים כל מיני מטרות מיוחדות שיזרקו עליכן בכל אזור ואזור, כמו "להגן על הרכבת" או "לשטח שני הרים".

Into the Breach הוא לא FTL. יש להם כל מיני מאפיינים דומים, כמו הסגנון המפוקסל וה־Permadeath ורמת הקושי והמוזיקה של Ben Punty (שאפילו יותר מוצלחת פה מהמוזיקה שלו ב־FTL!). אבל הסגנון של Into the Breach הרבה יותר קונבנציונלי. הוא משחק טקטי מבוסס־תורות. או במילים אחרות, הוא סוג של XCOM.

העניין הוא שבניגוד ל־XCOM, הרובוטים הענקיים שלכם יודעים בכל תור בדיוק איך ה־Vek (הקאיג'ו שנגדם אתם מנסים להתגונן) הולכים לפעול בתור הבא. הידיעה הזאת מאפשרת לכם לעשות מגוון מניפולציות, באמצעות שימוש בכלי נשק שמזיזים את האויבים שלכם ממקום למקום, כדי לגרום להם לפספס אתכם בהתקפות שלהם, או אולי אפילו לתקוף אחד את השני.

וכאמר – זה לא FTL. יש פה קצת פחות מזל מ־FTL, אתם צריכים פחות ריצות רק בשביל להכיר את כל מה שהוא יכול לזרוק עליכם… הכל יותר גלוי, הכל יותר דטרמיניסיטי, אבל בכל זאת, הוא לא יותר קל. כן, הכל דטרמיניסטי, אבל אתם צריכים, באופן די קבוע, להתמודד עם יותר איומים משיש לכם רובוטים, וההשלכות של כל פעולה שאתם מבצעים נוטות להיות מורכבות מדי בשביל שתוכלו להפנים אותן עד הסוף, למרות שה־UI הנהדר מאוד מנסה לעזור לכם לעשות את זה.

יש פה פשוט אוסף מוצלח במיוחד של רעיונות טובים. כמו למשל הצורה שבה אתם יכולים לבחור מה יהיה אורך המשחק שלכם (יש במשחק 4 איים, שכבר לאחר שניצחתם בשניים מהם אתם יכולים לנסות להלחם נגד הבוס. אם תנסו לכבוש יותר איים הרובוטים שלכם יקבלו יותר שדרוגים… אבל גם הבוס יהיה חזק יותר), או מערכת השדרוגים המוצלחת או הצורה שבה בסוף כל משחק אתם יכולים לשלוח את אחד מהטייסים שלכם אחורה בזמן, ל־Timeline אחר, כדי שיעזור לכם להלחם נגד ה־Vek במשחק הבא שלכם. בקיצור, משחק שני נפלא של Subset Games. רק בבקשה, אם אפשר, תוציאו גם גרסה למק?

Little Big Adventure – מחשב; $6

אני מתכנן לחזור למשחק הזה מ־1994 כבר די הרבה זמן, וכשגיליתי שבניגוד ל־Into the Breach, הוא כן עובד על מק, החלטתי שיאללה, למה לא.

אז, למי שלא מכיר: משחק אקשן/הרפתקה (ככה קראו להם בשנות התשעים…) ממבט איזומטרי, שמתרחש על טווינסאן (Twinsun) – פלנטה ש"נעולה" בין שני כוכבים וששני החצאים שלה מופרדים ע"י רכס הרים גדול. על האי־סבירות האסטרונומית/גאולוגית חיים ארבעה גזעים תבוניים (בני אדם, בני אדם שמעכו אותם קצת, פילים וארנבים… כן, אני יודע, משחק צרפתי, מה לעשות), שנשלטים ע"י רודן אכזר בשם פאנפרוק.

אתם משחקים את טויונסן (Twinsen. כן, זה דומה לשם של הכוכב) שנשלח לכלא בעקבות החלומות הנבואיים שלו על ישות שנקראת סנדל (לא כמו הדבר הזה ששמים על הנעל – Sendell). במהלך המשחק תשלטו בטווינסן מגוף שלישי במבט איזומטרי ותקחו אותו מאי לאי, תלחמו נגד סוכניו של פאנפרוק, תנסו להפיל אותו מהשלטון, תמצאו מה הסוד שהוא מנסה להסתיר מכולם ותצילו את אשתכם זואי.

הפיצ'ר הגדול של המשחק בזמנו היה האפשרות להחליף בין ארבעה מצבי תנועה שונים (רגיל, אתלטי, אגרסיבי ו… אר…. התגנבותי?), שמשפיעים על האינטרקציות שטווינסן מסוגל לעשות ועל איך מהלכי הקרב שלו נראים. היום אי אפשר שלא להסתכל על זה בתור אפשרות מאוד טריוויאלית שמוסתרת מאחורי ממשק גרוע. חוץ מזה, אני מתכנן להתלונן במהלך הפרק על כמה שיטת השמירות שלו נוראית, כי אני לא חושב שאני יכול להעביר בטקסט כמה הדבר הזה שטני.

אז אם אין במשחק שום דבר מהפכני והממשק כל כך מתאכזר אליכם, מה הקטע בעצם? ובכן, ה־Worldbuilding. כי Little Big Adventure הוא שריד חשוב לתקופה שבה משחקים צרפתיים היו באמת WTF עצום (גישה שהדהדה עד ל- Beyond Good & Evil ושאנחנו עדיין רואים מדי פעם במשחקים המוזרים יותר ש־Ubisoft) מציעה, והעולם הזה מעניין במידה שהוא מוזר. חוץ מזה, אשכרה אכפת לי מטווינסן, הדרעק הקטן הזה, והמלחמה שלו כנגד הממסד המרושע. אבל אחרי שכל זה נאמר, נראה לי שהסיבה העיקרית לשחק ב־Little Big Adventure היא כהקדמה ל־Little Big Adventure 2.

01:12:00 – חדשות ודיונים

תגובות לפרקים הקודמים: דברים שאיתי טועה בהם – הרבה מאוד דברים, אבל בפרט – זה שב־Fables ברגע שיוצאים מהטווח של הקהילה הקטנה הקטע של הקסם מפסיק להיות הגיוני באותו העולם ביחד עם טכנולוגיה? זה לא הארי "אנחנו לא משתמשים בטכנולוגיה כי סיבות" פוטר! מתייחסים לנושא של שילוב נשק חם וקסם כל הפאקינג זמן! ואני לא מפרט יותר כי ספוילרים, אבל באמת. עד Fables.

לפעמים יש חדשות משחקי תפקידים! פאיזו הכריזו השבוע על הפלייטסט למהדורה השנייה של Pathfinder, אחרי כמעט עשור. גם כתיבת המשחק המקורי לוותה בפלייטסט נרחב, ויש יגידו שתרם לפופולריות של המשחק אחרי שיצא. יש כל מיני פרטים לגבי החידושים במהדורה הזאת, שאני לא התעמקתי בהם. אתם מוזמנים להיכנס לקבוצת שחקני תפקידים בישראל ולקרוא התרשמויות.

מסתבר שמלאו לסטארקראפט 20 שנים! ובליזארד מחלקים מתנות לאורך חודש מרץ. ב־30 במרץ יערך משדר חגיגי; וב־31 יצא בערוץ היוטיוב של בליזארד סרט דוקומנטרי חדש.

משחק האסטרטגיה Northgard יצא מגישה מוקדמת והושק רשמית השבוע.

עוד השקות, FFXV הגיע השבוע למחשב. הפורט כולל תמיכה ב־4K ומודים – נחמד לראות השקה למחשב שהיא לא סתם העברה של המשחק כמו שהוא. יש גם דמו למתלבטים.

01:25:30 – צפיות לעתיד

עידן: המפגש ה־53 של קבוצת הדיון – משחקי וידאו בשיתוף עם GameIS

אביב: Intro the Breach, Podcastream