שורפים משחקים: פרק 8.04 – מתאספים בזירה

שורפים משחקים, הפודקאסט לגיימר העצלן, על כל המשחקים כולם. השבוע אלוף משחקי הקלפים שלנו, איתמר ראוך, חוזר לספר על המשחק שכבש את ליבו – Magic the Gathering, וגם קצת סטלאריס. אביב צלל למעמקי הימים החוצנים במשחק במדהים Subnautica.

שורפים משחקים – תוכנית מספר 144 – הוקלטה בתאריך 25/12/2018

משתתפים: איתמר ראוך ואביב מנוח.

האזנה לתוכנית:

שורפים משחקים קיימת בזכותכם, המאזינים! נשמח שתכתבו לנו תגובות והודעות ואתם יכולים לתמוך עוד דרך רכישה בחנויות DriveThru ו-Book Depository.

הערות לפרק

תוכניות אחרות של חברי הצוות: גיימפוד, Storm Chasers, On the Shoulders of Dwarves.

מה שיחקנו השבוע?

ראוך

הפרק הקודם של ראוך.

03:55 – Stellaris – מחשב; $40

לא משחק חדש  בשום צורה, זהו משחק אסטרטגיה 4X מבית פרדוקס המתרחש בחלל. לא שיחקתי מספיק במשחקי פרדוקס (אפילו שיש לי עליהם כמה עשרות שעות, כך שאני פשוט חושד שאף כמות לא מספיקה עם משחקי פרדוקס), אבל התחושה שלי היא שהם לקחו את כל מה שהם למדו משני עשורים של פיתוח משחקי אסטרטגיה משובחים ויישמו אותם לעולם משחקי האסטרטגיה בחלל. שיחקתי במשחק בינתיים כעשר שעות של הנאה צרופה ואני מרגיש שבקושי גירדתי את פני השטח. רמת הפרטים וההחלטות שאפשר לקבל במשחק היא עצומה, הסיפורים שעולים ממה שמגלות ספינות המחקר שלכם ממש מעניינים ויוצרים אירועים שהולכים ומתפתחים, הקשרים בין הגזעים האחרים מאוד מורכבים ויוצרים הרבה עניין (כל  דבר בין גזעים שעוד לא פתחו מודעות, עד שרידי אימפריות שהתעלו מעל מאבק הכוחות הגשמי, או חייזרים בגדלים של שמשות שעתיקים פחות או יותר כמוהן). יש עוד המון מה להגיד שבטח כבר נאמר ואני עוד צריך לגלות על המשחק, אבל ברור שכל הדברים האלה ביחד יוצרים סיפורי משחק אישיים ומעניינים, וכל פעם המשחק ייראה אחרת.

13:08 – Magic: The Gathering Arena – מחשב; חופשי (בטא)

התשובה של Wizards of the Coast להארתסטון, סוף סוף מג'יק נכנס לעולם הדיגיטלי (המודרני!). המודל  הכלכלי של המשחק הוא Free to Play, כאשר יש שתי מערכות כסף במשחק באופן מאוד סטנדרטי; זהב אשר מרוויחים מלהשלים משימות ופשוט לשחק במשחק, ו־Gems שמקבלים מתחרויות שהכניסה שלהם עולה זהב, או מתשלום ישיר. ממשק המשחק חלק, נעים, נוח, יפה, מקסים ועוד שאר סופרלטיבים. לעומת ארינה, קודמו הדיגיטלי  Magic Online נראה כמו עורך תמלילים לווינדוס 3.11.

כמו הארתסטון, יש Ladder בארינה שמורכב ממשחקי "הטוב מ־1", החל מדצמבר יש עונות בלאדר ובסוף עונה מקבלים פרסים. בנוסף, יש אפשרות משחק "מסורתית" שהיא "הטוב מ־3" ואינה מדורגת.

לשחקני לימיטד יש אפשרויות מקבילות לאלו של Constructed – משחק מדורג בו משחקים "הטוב מ־1", עד 7 נצחונות או 3 הפסדים, בדומה לארינה של הארתסטון. המשחק הלא מדורג כולל משחקי "הטוב מ־3" מסורתיים כמו עבור קונסטרקטד. בכל מקרה לשחק לימיטד עולה משאבים, המשחק המדורג עולה זהב והמשחק המסורתי עולה ג'מס (אבל בהתאם מכיל פרסים יותר שווים).

בנוסף לכל הנ"ל, כל שבוע ישנו אירוע מיוחד הכולל פורמט מיוחד, כמו סינגלטון, או פורמטים שממציאים אנשים בעלי שם בקהילה (כמו קיבלר, פרופ' נוקס, גבי ספארץ וכו'), וכוללים הגבלות מעניינות על בניית החבילה או גורמים לדברים מעניינים לקרות במהלך המשחק; למשל הפורמט של  קיבלר – כל פעם שמשחקים יצור שעולה 4 או יותר מאנה שולפים קלף. ישנם גם אירועי קונסטרקטד בזהב או בג'מס למי שרוצה תחרות מסוג קצת אחר.

עוד הערה חשובה – בניגוד להארתסטון ומליון משחקי קלפים אחרים, אין שיטת אבק במשחק, אלא wildcards, שהם קלפים בנדירות מסוימת שאפשר להמיר בעבור כל קלף במשחק באותה נדירות. ויילדקארדס מקבלים באופן אקראי מחבילות, וצוברים אותם עם כל חבילה שפותחים.

אז מה דעתי על המשחק? מבחינה משחקית הוא פנטסטי, הוא האיטרציה הדיגיטלית הכי טובה של המשחק בהפרש ניכר. הכלכלה של המשחק קצת כואבת, או לפחות דורשת התאמה משמעותית ממי שמגיע מהארתסטון. קשה עד בלתי אפשרי להיות שחקן F2P בארינה, במיוחד אם רוצים לשחק באופן תחרותי אפילו קצת. הצבירה של ויילדקארדס היא איטית, ובהתאם מרגע שבניתם חפיסה מסוימת, מאוד מאוד קשה להחליף חפיסה. גם אם מחליטים להוציא כסף על המשחק, Wizards מאוד מקשים להפוך את ההוצאה הזאת למשתלמת. אפשר לקנות בכסף אמיתי ג'מס ואיתם לקנות חבילות או להשתתף באירועים, אבל כמות הג'מס לא מתאימה באופן נוח לאף כמות עגולה ונוחה של חבילות ו/או אירועים. הדבר הכי משתלם לעשות הוא לקנות חבילה של ג'מס ב־100$, ולשחק עם הג'מס האלה לאורך חודשיים / שלושה. אם תשאלו כל שחקן מג'יק נייר, להוציא 100$ בחודשיים / שלושה זאת הדרך הכי זולה לשחק מג'יק אי פעם, עבור מי שמגיע מהארתסטון זה קצת פחות.

"ביקורת" קצת יותר רצינית שיש לי לגבי המשחק היא שאחרי שפרשתי מהארתסטון והתחלתי לשחק מג'יק, הבנתי כמה הפורמט של "הטוב מ־3" עם Sideboard של מג'יק הוא עשיר באסטרטגיה ומעניין. קשה לי עם זה שויזארדס מכווינים את השחקנים לשחק רק BO1 Ranked Ladder, זה פורמט הרבה פחות מעניין עבורי, אבל בבירור לא משתלם לשחק שום דבר אחר. אני חושב שהרבה מאוד עומק אסטרטגי נעלם כשמשחקים רק BO1. לאורך זמן, ככל שיצטברו יותר סטים במשחק, יעלו אסטרטגיות מנוונות שמתעלמות מהיריב ומנצחות מהר בלי שיש לו איך להגיב. אני מקווה שבהמשך הפורמט Standard Plus (מקביל ל־Wild של הארתסטון) יהפוך ל־BO3 בסולם המדורג, או שימצאו דרך אחרת לפתור את זה.

לסיכום, המשחק הזה פנטסטי, ועם כל עדכון הוא רק משתפר. המפתחים מאוד קשובים לקהילה (רק לאחרונה הקהילה הגיבה מאוד רע לשינוי במודל הפרסים וויזארדס עכבו עדכון בכמה ימים כדי להפוך את השינוי הזה). ויזארדס משקיעים מליונים במשחק (מילולית, ב־2019 כל מודל ה־Sanctioned Play משתנה כדי להכיל את ארינה עם קופת פרסים של 10 מליון דולר לאורך השנה), והם בבירור בונים הרים על ההצלחה של המשחק, אז אני משוכנע שנראה עוד הרבה שינויים בהמשך, מקווה שלטובה.

אביב

36:26 – Subnautica – מחשב; $25 (היה חופשי בחנות של Epic)

סאבנאוטיקה הוא אחד ממשחקי ה־Early Access הותיקים ביותר שעקבנו אחריהם בתוכנית, והשנה הוא הושק רשמית עם קמפיין מלא. הוא משחק חקירה/הרפתקאות בעולם פתוח, עם אלמנטים מסוימים של הישרדות – אבל מצומצמים בהרבה ממשחקים כמו Conan Exiles, Ark וכמובן שלא מתקרב למורכבות של The Long Dark. מבין ארבעת מדדי ההישרדות של המשחק, אוכל ומים מרגישים מיותרים ממשים (ואכן בריצה השנייה שלי בו ביטלתי אותם).

בניגוד לרוב המשחקים האחרים בז'אנר (חוץ מ־Long Dark), סאבנאוטיקה נע דרך קמפיין עלילתי משמעותי, עם סוף ברור. אנחנו חלק מהצוות של ספינת חלל עצומה שהגיע לחלק הזה של הגלקסיה כדי לבנות Phasegate, אבל יורטה והתרסקה כשהתקרבה לפלנטת האוקיינוסים עליו מתרחש המשחק. בשלבי המשחק הראשונים אנחנו מתמקדים בהישרדות בלבד, ולאורך הדרך מקבלים תשדורות רדיו שונות מתאי החילוץ האחרים שנחתו על הפלנטה (ספויילר: כולם מתים; אנחנו הבן האנוש החי היחיד). בשלב מסוים ספינה אחרת קולטת את אות המצוקה שלנו ומנסה לחלץ אותנו ואז אנחנו מגלים את האמת: על הפלנטה הזאת יש תותח חלל חייזרי שמיירט כל ספינה שמתקרבת אליו.

לאורך הדרך אנחנו מגלים שרידי ספינות אחרות שהתרסקו כאן וחושפים את הסיבה שהפלנטה נמצאת בהסגר, תוך כדי שאנחנו צוללים עמוק יותר ויותר לאוקיינוסים החוצניים, נתקלים במפלצות המכונות "לוויתנים" שמנסות להרוג אותנו, בונים צוללות וחליפות רובוטיות מגניבות ונהנים מהסביבות המדהימות והמוזיקה הנפלאה של המשחק הזה.

סאבנאוטיקה הוא משחק שמתקרב לסטטוס יצירת מופת, לדעתי. יש לו בעיות שונות: ביצועי משאבים גרועים שמרתיחים אפילו מחשבים חזקים; ממשק קצת בעייתי; משחקיות שמעוררת את הפחדים העמוקים ביותר של בני האדם, אפילו במשחק שאינו מוגדר כאימה. ובכל זאת יש כאן משהו מיוחד, שהושקעה בו הרבה אהבה, ובאמת שלא רואים כל יום.

צוות הפיתוח עדין עובד על פיצ'רים חדשים לעתיד, וגם על הרחבה־עצמאית בשם Below Zero בה נמצא להרפתקה חדשה על ירח קפוא.

47:42 – צפיות לעתיד

ראוך: האמת שיוצא לי לשחק ממש מעט במחשב, רוב הזמן הפנוי שלי מוקדש למג'יק נייר, כך שהדבר שאני הכי מצפה לו זה הסט החדש שייצא ב־19 בינואר ועונת הספוילרים שהתחילה עכשיו בהתאם. אני כן מקווה שאצליח להתמיד בלהשלים קווסטים יומיים בארינה ואולי גם להקים פדרציה בסטאלריס שתעמוד מנגד לחרקים הפשיסטים שמאיימים על האימפריה שלי.

אביב: בשבוע הבא אנחנו מקליטים את תוכנית סיכום השנה שלנו, אז אני בעיקר אוסף את המשחקים בהם שחקתי לאורך השנה וחושב מי מהם ראוי להיכלל בתוכנית. חוץ מזה החלטתי לנסות לשחק League of Legends אחרי שהתנגדתי אליו נחרצות במשך הרבה זמן.