חזית ישראלית: Zloof, לשנות את העולם ישירות מהדפדפן

למרות קריירת ההיי-טק המפוארת של מדינת ישראל, תעשיית המשחקים הדיגיטלים שלנו עדין בחיתוליה. הבעיה כנראה נמצאת, כמו במקרים רבים, בכסף – משקיעים לא ששים לשים כספם על פרויקט שנועד בבסיסו לבידור ותו לא, זאת למרות שהתעשיית המשחקים הדיגיטלים העולמית מגלגלת מיליארדי דולרים בשנה.

לכן התעשייה בארץ מורכבת בעיקר ממפתחים למובייל ולפייסבוק (מכונה לפעמים שוק ה"קאזואל"), שם השקעה קטנה יחסית (מבחינת זמן וכסף) יכולה להפיק תוצאות מכובדות. אך הנטייה לעבר אפיקים אלו גורמת גם לתדמית שלילית מסוימת כלפי התעשייה – אנשים מרגישים שאין לאן להתפתח, שאי אפשר לעשות כאן משחקים "רציניים", ולכן בהרבה מקרים מפתחים צעירים פוטנציאלים פונים לשווקים אחרים ולא לשוק המשחקים.

מור זלוף, צעיר בן 22, קם יום אחד והחליט שהוא רוצה לבנות משחק. לשם כך הוא החל ללמוד תכנות, תוך כדי עבודה במשרות זמניות ("בעיקר במלצרות") וכך פיתח את המשחק תוך חצי שנה. שנה לאחר עלייתו לאוויר הגיע האתר משחק הדפדפן ל-20,000 כניסות חודשיות.

מפת המשחק - Zloof"זלוף" הוא משחק אסטרטגיה מבוססת דפדפן העושה שימוש חכם ב-API של מפות גוגל ומציג מפת עולם אמיתית על גבי נערך המשחק. אתם שולטים על עיר, מפתחים אותה כלכלית וצבאית, מנהלים מהלכים דפלומטיים ויוצאים לכבוש אזורים נוספים. הכל נעשה בזמן אמת יחד עם מאות השחקנים האחרים המתחברים למשחק, ובכך גם משלב פן חברתי חזק.

זלוף הוא משחק שעומד בחוד החנית של שני דיונים חמים בשוק המשחקים הדיגיטלים.

הראשון, גרפיקה מול אסתטיקה. האם דורשים ביצועיים גרפיים מרשימים על מנת ליצור משחק מוצלח? למאבק זה פנים רבות – שחקנים בגילאים צעירים, המשייכים את עצמם ל"גרעין הקשה" של הגיימרים, לרוב נוטים לכיוון הגרפיקה (באופן קצת אירוני, כי רובם שחקני קונסולות אשר אינן עומדות באותם סטנדרטים גראפיים של ה-PC). שחקנים בוגרים יותר, לעיתים עם פחות זמן פנוי  להקדיש למשחק, לרוב מוכנים להתפשר על הביצועיים הגראפיים במידה והמשחק מלוטש מספיק בצדדיו האחרים.

בנקודה זו נוטה Zloof לכיוון מחנה האסתטיקה – כיוון שהמשחק משתמש במפות העולם האמתיות הישר מממשק Google Maps, הוא מעביר לשחקנים חוויה אותנטית שככל הנראה היה קשה לשחזר גם עם המנוע הגרפי החזק ביותר. המשחק גם תומך בסוגים שונים של "התחייבות" מצד השחקנים – ישנם שחקני "גרעין קשה" שלא מעוניינים לשחק בקבוצה יחד עם שחקנים שלא מתחברים פעם ביום. מצד שני, משחקי דפדפן מאז ומעולם היווה שוק פורה כלפי שחקני הקאזואל, שמעדיפים לשחק בקצב משלהם.

הנקודה השנייה והמעניינת יותר לטעמי היא בחירת הז'אנר של המשחק, MMORTS – משחק אסטרטגיה מקוון, מרובה משתתפים, בזמן אמת. הרבה נכתב ונאמר בשנה האחרונה על תחום ה-MMO, שכרגע נשלט ביד רמה ע"י משחקי התפקידים (ו-WoW באופן ספציפי) ועל הכיוונים אליהם התחום הולך להתפתח. יש כמעט הסכמה גורפת שהדור הבאה של המשחקים ההמוניים לא יהיה משחקי תפקידים וכמה דוגמאות לכך ניתן לראות כבר עכשיו.

לא רבים זוכרים זאת, אבל עוד בשנת 2001 עבדה חברת Majorem הישראלית על משחק MMORTS בשם Ballerium אז קונספט חדשני ביותר, שבסופו של דבר לא שוחרר לאוויר העולם.

ניהול צבא בזלוףקונספט ה-MMORTS מציד למפתחים בעיות מעניינות שלא היו קיימות בעבר במשחקי MMORPG או אפילו MMOFPS – מה קורה כשהשחקן מתנתק ויוצא מהמשחק? הוא הרי לא שולט בדמות אחת, שיכולה להעלם ולהופיע באופן חופשי כשהשחקן חוזר. לשחקן ישנו בסיס, ועשרות או מאות יחידות קרביות, הוא שולט על שטחים ואוסף משאבים. יש רעיונות רבים לפתרון אתגר זה, עד כדי כך שצוות Extra Credits הקדיש לכך פרק שלם.

משחקי דפדפן קודמים פתרו את הבעיה על ידי שימוש במערכת תורים, במקום לנהל התרחשויות בזמן אמת. בחטיבת הביניים שחקתי מספר סבבים של Planetarion (לפני שהתחילו לדרוש עליו תשלום), שם כל פעולה שבצעת לקחה בין 6 שעות (בתחילת המשחק) ל-72 שעות (בשלביו המתקדמים), כך שיכולת לתת כמה הוראות בבוקר, לחזור למשחק בערב (או יומיים אחר כך) ועדין היית "בלב העניינים" בלי לפספס שום דבר.

אם לצטט את אסי אייס, מאתר וואללה אישי, " מה שמעניין במשחק זה שהוא לא נגמר לעולם והתהליכים מתרחשים כל הזמן ברקע גם אם אתם לא שם". המשחק מציג מודל היברידי בין זמן אמת ותורות, כאשר השחקנים מוגבלים במספר הפעולות שהם יכולים לבצע ביחידת זמן מסוימת ובנוסף המשחק מציג להם "משימות" על מנת לעזור לו להמשיך ולהתקדם. בנוסף, המשחק מכיל אלמנטים חברתיים המאפשרים לשחקנים להעביר משאבים ביניהם, לחלוק שליטה על יחידות ואף לבחור ראשי ממשלה בבחירות דמוקרטיות.

אין ספק שהמשחק הצליח לצבור פופלאריות בזמן קצר ואף זכה בהמשך לסיקור תקשורתי באתרים כמו ניוזגיק וסינדיקציה ב-TheMarker. וכנראה גם מצליח ליצור קשר רגשי בין שחקנים. מור זלוף אומר לנו בראיון, "אם מדברים על סטטיסטיקה אז 50% מהיוזרים שלנו מתחברים עד השעה 9 בבוקר שזה כנראה בין הדברים הראשונים שהם עושים במהלך היום שלהם."

כל שנותר לי הוא לאחל למור בהצלחה ולעקוב אחר התפתחות המשחק בפרט וז'אנר ה-MMORTS בפרט. נראה שצפונים לו דברים טובים בעתיד.

  • רק אני חשבתי ששם המשחק מגיע מהכינוי
    Foolz ברוורס?

    • כנראה שכן, כי זה פשוט שם המשפחה של הבחור.