וידאו מהו משחק אסטרטגיה? [וידאו]

שלום לכל הצופים והמאזינים, היום רביעי ואנחנו נדבר קצת על תאוריות של עיצוב משחקים.

כפי שהזכרתי בפרק קודם, ביום שישי מתקיים האי-כנס החמישי של עמותת גיימיז, ומסתבר שאני הולך להשתתף בו. במקור לא ידעתי שהוא יהיה ביום שישי ועכשיו אני כן יודע.

זה גרם לי לחזור לכל התחום הזה, שלקחתי קצת הפסקה ממנו בגלל אתר אינטרנט והפקות וידאו ודברים כאלה, התחלתי שוב פעם להריץ רעיונות בראש. ז'אנר המשחקים שהכי מעניין אותי זה משחקי אסטרטגיה, וספציפית בזמן אמת. גם הרעיון הגדול למשחק הגדול החלומי שפיתחתי במקור, הוא עבור משחק אסטרטגיה בזמן אמת.

אז בוא נדבר מה זה בעצם משחק אסטראגיה ומה מפריד אותו משאר הז'אנרים של משחקים.

אני אפריד קודם בין משחקים מבוססי פעולה לבין משחקים מסוג אחר. לצורך העניין, משחקים מבוססי פעולה זה המשחקים הפופולרים שכולם מכירים. יש לנו משחקי יריות, משחקי תפקידים, משחקי אסטרטגיה, מרוץ, דברים כאלה. בכולם אתה שולט באובייקט שהוא דמות מסוג כזה או אחר, ואתה פועל דרכה. לעומתם יש משחקים כגון משחקי פאזלים למשל, שהם לא משחקים מבוססי פעולה. אתה לא שולט ישירות באיזה שהיא רפרזנטציה של עצמך כשחקן, אלא אתה שולט בכל הסיטואציה של המשחק, כל משחק בצורה בה הוא מגביל אותך.

יש שני הבדלים עיקריים בין משחקי פעולה אחרים למשחק אסטרטגיה.

ההבדל הראשון והבולט: במשחק אתה לא שולט רק על אובייקט אחד, אלא אתה שולט על קבוצה של אובייקטים. אם זה רכבים, חיילים או כל קבוצה אחרת שכזאת – ביניינים למשל. במשחקים אחרים, כגון משחקי אקשן, יריות ומשחקי תפקידים, אתה שולט בדמות אחת או במקרים מאוד מוגבלים, במספר מצומצם של דמויות.

ההבדל השני הוא בסקאלה, בסקופ. אנחנו מדברים על שתי רמות שונות של סקאלה: רמת המאקרו ורמת המיקרו. כל המשחקים מכילים את רמת המיקרו.

מה זה אומר? אתה רואה את המשחק מנקודת המבט של הדמות או אובייקט שלך, ואתה מודע בעיקרון למה שאותה דמות מודעת אליו. בין אם אתה מסתכל במבט ראשון או במבט שלישי וכולי. אם אני דמות במשחק יריות, אני רואה מה שהדמות שלי הייתה רואה בדרך כלל, אלא אם כן יש אלמנט סיפורי כלשהו, או אלמנט מכאני שמאפשר לי לראות משהו אחר.

במשחק אסטרטגיה, גם אם אנחנו לא מדברים על משחק אסטרטגיה במחשב, אלא על משחק שולחני, אני רואה ברמת המאקרו יותר ממה שהיחידות שלי על הקרקע מסוגלות לראות. אם תקחו משחק כדוגמת שחמט או ריסק, כל שחקן רואה את כל הלוח, את הכלים שלו וגם את הכלים של היריב שלו. וברמת המאקרו מסוגל לפתח אסטרטגיה על מנת להשיג את המטרות. אז זה שני ההבדלים העיקריים בין משחקי האסטרטגיה לבין שאר הסוגים של משחקים מבוססי פעולה.

זה הדברים שרציתי להעביר היום, ובפעם הבאה נלך יותר לעומק על הסוגים השונים של משחקי אסטרטגיה, ויותר על עיצוב של אלמנטים ספציפיים.

שיהיה לכולנו המשך לילה טוב.

תמלול הוידאו בוצע על ידי One-Hour Transcription.

  • הייתי אומר שההגדרה שלך לא ממש מדוייקת. האם משחקים כמו Ticket to Ride אינם משחקי אסטרטגיה?

    • הכוונה הייתה לייצור הגדרה בתחום המשחקים הדיגיטלים. אבל גם ב-Ticket to Ride יש לך ראית מאקרו של כל שדה המשחק ואתה שולח ביום מ"עצם" או "חפץ" אחד.

      • אין לך פה בכלל עניין של שליטה. זה משחק של בנייה.
        אפשר לומר שכל תור אתה מקים קו רכבת אחד בלבד.

        • מעניין. אולי גם על זה צריך להרחיב.
          סדרת הכתבות הזאת כנראה תעבור סינדיקציה למגזין gamedevIL, אז בגרסה החדשה נכניס תיקונים.