מבט חטוף על The Witcher 2: Assassins of Kings

אני בן אדם אנאלי שאוהב לצרוך מדיה לפי סדר מסוים. אני שומע מוזיקה לפי אלבומים, קראתי את ההוביט לפני שר הטבעות, ולא יעלה על הדעת לראות את הנוקמים לפני שרואים את סרטי מארוול שיצאו לפניהם. אז אתם מבינים, זה לחלוטין בלתי סביר שאשחק ב-Witcher 2 לפני ששיחקתי בוויצ'ר 1. עם זאת, בשביל קבוצת משחק החודש בפייסבוק (קבוצת פייסבוק בסגנון מועדון הספר) שבחרה ברוב דחוק את וויצ'ר 2 למשחק החודש של אוקטובר החלטתי לצאת מגדרי ולהשתתף בשיחה. התגברתי על הרצון העז לשחק בוויצ'ר 1, או לפחות לראות את התקציר, והרי לפניכם קצת מחשבות ורשמים משבע השעות הראשונות, מבלי שיהיה לי מושג ירוק מה זה בכלל כל הוויצ'ר הזה שלכם. אני אשתדל לשמור ספוילרים לסוף.

למי שהחליט לשחק בוויצ'ר 2 מבלי לשחק ב-1, או מכל סיבה שהיא לא יודע – וויצ'ר 2 מספר את סיפורו של גרלט שהוא, ובכן, וויצ'ר. ניגע קצת בהמשך למה זה בדיוק אומר שהוא וויצ'ר. בכל מקרה, המשחק הוא משחק פעולה ותפקידים המתרחש בעולם פנטסטי ואפל.

מכאניקה

גרלט נלחם באופן עקרוני באמצעות שתי חרבות, חמישה קסמים בסיסיים, פצצות, מלכודות וסכיני הטלה, מה שנותן בסך הכול מגוון יפה מאוד לאפשרויות במהלך קרב. הקרבות מאוד זורמים, מהירים, וכיפיים. אני משחק על Normal ולפחות בתחילת המשחק נראה שזה מציע אתגר מספק, לכל הפחות יש די הרבה להשתלט עליו – יצא לי לנסות להשתמש בכל הקסמים בינתיים, בפצצות ובמלכודות שזמינות בתחילת המשחק. המשחק מאפשר לכם לכוון, אך לא עוצר לחלוטין את המשחק, מה שמשאיר את התחושה של דחיפות ואדרנלין של קרב. לצערי לא נראה שיש השפעות משתלבות בין קסמים לבין עצמם, או עם הסביבה. לכל הפחות אני מקווה שהקסמים יתפתחו עוד קצת מעבר לקוריוז שהם כרגע; אני משתמש בהם בעיקר בשביל הגיוון ופחות כי בלעדיהם היה קשה.

במהלך המשחק גרלט צובר דרגות וכאשר הוא עושה זאת, תוכלו לבחור איך ישתפר בארבעת עצי התפתחות השונים. בתחילת המשחק תוכלו לנצל נקודות כדי לפתח רק עץ אחד, עץ התלמדות שכזה. בשלב מאוחר יותר, שעוד לא הגעתי אליו, ניתן לבחור להשקיע גם כלוחם קרב פנים אל פנים, שימוש בקסם וכאלכימאי. בנוסף, לחלק מהיכולות ניתן להוסיף מוטאגנים, שהם שינויים על היכולות שמעצימות ומשנות אותן. העצים גדולים מאוד ובעלי תלויות שונות בתוך עצמן, כך שיש מגוון עצום להתפתח בו, ואני צופה לא מעט פוטנציאל למשחקים נוספים בכיווני התקדמות שונים.

אני מניח שאני לא מחדש למי ששיחק גם בוויצ'ר 1, שיקויים זה לא משהו ששותים בלחיצת כפתור סתם כך במהלך קרב, אלא זהו למעשה טקס קטן שגרלט מבצע תחת מדיטציה, ולשיקויים יש השפעה רעילה על גרלט, כך שאם תיקחו יותר מדי תסתכנו בהשפעות רעות ואף במוות – או כך, לפחות, הזהיר אותי המשחק, עוד לא ניסיתי להתאבד באמצעות שיקוי. אני תוהה אם מתישהו ימאס לי לחפור בתפריטים כדי לשתות שיקוי, זה מרגיש קרוב מאוד לתירוץ ללא לתת Hotbar שפתוח רק מחוץ לקרב, כדי לכסות על הממשק שבבירור מכוון לשליטה עם גיימפאד; במקום למשל, לייצר ממשק שנוח לשימוש ב-PC ומנצל את העובדה שיש מקלדת. זה למעשה מביא אותי לנקודה הבאה.

כמו שאולי ניחשתם מכך שיש עץ התפתחות שלם לאלכימיה, למשחק ישנה גם מערכת יצירת שיקויים נחמדה שמדברת אל האגרן שבתוכי ולוחשת לו להציץ בכל פח זבל ולחטט בכל שיח בשביל מרכיב סודי לשיקוי הבא.

בסך הכל, אני אוהב את המערכות השונות שיש במשחק ואת האפשרות לחקור תחומים שונים. המשחק מרגיש עשיר מאוד במכאניקה שלו ומאוד מבטיח לגבי כמות השעות שהוא הולך לקבל ממני ולו רק בשביל לטמון מלכודת שהנחתי בקפידה ולאחריה לטבוח בכמויות אדירות של יריבים בעודי אפוף בהשפעת שיקויים שהיו מפילים סוס.

גרלט נלחם באופן עקרוני באמצעות שתי חרבות, חמישה קסמים בסיסיים, פצצות, מלכודות וסכיני הטלה

פרטים טכניים

ממש מעצבן אותי שהמשחק לא באמת מנצל את העובדה שיש לי מקלדת ועכבר. גרלט תמיד בפוקוס על משהו שאפשר להפעיל בלחיצה על כפתור של גיימפאד, או עכבר אם אתם עם מקלדת ועכבר. זה מביא למצבים מגוחכים ומציקים, כמו למשל שיריב מת ליד חבית ומשום מה החבית תופסת את כל תשומת הלב של גרלט וממש קשה לכוון בדיוק על גופת היריב כדי לקחת את השלל שלו. או יותר גרוע, יש שלב במשחק שצריך לכבות לפידים כדי ששומרים לא ישימו לב אליכם; רק שהפוקוס של גרלט נשאר על הלפיד בדיוק כשאתם תרצו להתגנב מאחורי השומר שמגיע מעבר לפינה, והכפתור להפעלה הוא בדיוק הכפתור לתקיפה (גם בעכבר וגם בגיימפאד), כך שבדיוק כשאתם רוצים לתקוף גרלט ידליק את הלפיד. ארררג!

יש עוד כמה דברים יחסית קטנים אבל די מציקים שאני מקווה להתרגל אליהם. כשאתם מתקרבים לדלת, גרלט מיד עובר בה. בשילוב עם מצלמה שלא בזווית הנכונה, אתם עלולים למצוא את עצמכם רוצים להמשיך קדימה, אבל בעצם גרלט זז פיקסל ימינה, בדיוק חזרה לנקודה בה המשחק חושב שאתם רוצים לחזור דרך הדלת. זה מתסכל. מאוד. חוץ מזה, הרבה פעמים קשה לגרום לגרלט להתמקד בדיוק על שלל שיש על הרצפה. קרה לי לא מעט שאני מסתובב סביב שק קטן על הרצפה כדי למצוא את הנקודה שתתפוס את תשומת הלב שלו. מרגיז!

כל זה, לדעתי, היה נפתר אם פשוט היו טורחים לנצל את העובדה שיש עכבר ואפשר לשלוט בדיוק רב בפוקוס באמצעותו. העובדה שהמשחק לא מאפשר את זה מאוד מציקה לי. זה אמנם לא ייחודי למשחק הזה, זו מגמה שיש במשחקים בשנים האחרונות, וזה לא מוצא חן בעיני.

מכל מקום, כדי לסכם את עניין השליטה, אם יש לכם גיימפאד, אני עדיין חושב שהמשחק יותר מתאים עבורו ויותר נוח ככה.

עוד קצת הציק לי שאם אתם הורגים מישהו בקומבו אחד, או שאתם הורגים יריב בזריזות ויעילות, המשחק יעבור ל-mini cut scene שבו גרלט עושה איזה תרגיל מגניב שהורג את היריב. בפעמיים הראשונות זה היה נחמד. אבל אז פתאום ב-cut scene רואים את גרלט עושה איזה קסם אש כדי להרוג את היריב, כשאני הרבצתי עם אלה. או שגרלט מפיל את היריב ותוקע לו…. נבוט בלב. זה מגוחך, ולפעמים מסיט את המצלמה כשהמשחק חוזר מה-cut scene, מה שיכול לתת לריבים האחרים מספיק זמן לתקוף אתכם בלי שתשימו לב ותקבלו הזדמנות לחסום.

יש עוד כמה דברים קטנים שמרגישים לי כמו בעיות גימור במשחק, ולא אגע כאן בכולם, אבל היום כמה שהציקו במיוחד. למשל, המשחק לא עושה עבודה טובה בלהבהיר מה המקשים או כל מני פרטים קטנים אחרים. כלומר, כן מסבירים על הדרך איך לעשות דברים, וה-Turotial די טוב. אבל אין מסך מקשים נוח. באופן כללי מגוון האפשרויות של המשחק לא מרשים ומרגיש קצת חסר. יש עוד פרטי מידע שחסרים במשחק עצמו והייתי צריך לצאת ולחפש בגוגל כדי למצוא תשובה, כמו למשל איך משחקים קוביות. יש הזדמנות אחת שכנראה פספסתי ללמוד איך משחקים קוביות ולכן היא גם לא ביומן, ובהזדמנות השנייה שהייתה לי לשחק המשחק לא טרח אפילו לציין על מה ללחוץ.

מבחינת גרפית המשחק מהמם ורץ טוב אפילו על העגלה המסכנה שלי בת ה-4. יש למשחק מאפיינים גרפיים מאוד ייחודיים, קשה לי לתאר אותם במילה אחת. הוא מעביר תחושה פנטסטית, אך לא מצועצעת כמו ב- World of Warcraft למשל. הגרפיקה בבירור מכוונת להעביר ימי-בינמי אפל, אך בעל סגנון מיוחד למרות שימוש בכמה גזעים פנטסטיים טיפוסיים.

עלילה

נשים באופן די גורף במשחק הזה, כולן ממודלות כמו דוגמניות

קצת על העלילה, וכאן אולי יהיו טיפה ספוילרים, אבל בתכל'ס – רק 7 שעות משחק, כמה ספוילרי זה יכול להיות? הדבר הראשון שאני חייב להוריד מהלב זה כמה המשחק הזה, בינתיים, מחפצן נשים ולאטים פשוט מיזוגני. זה ממש מרגיז אותי. נניח ויש מקומות שבהם אפשר אולי לתרץ את זה עלילתית, אולי. אבל מכל מה שראיתי בינתיים, אין סיבה. פשוט אין. נשים באופן די גורף במשחק הזה, כולן ממודלות כמו דוגמניות. ראיתי בינתיים איכרית אחת בעיירה פלוצם, אליה מגיעים בתחילת הפרק הראשון, שהיתה מבוגרת ונראתה כך. אני אנסה לשים לב לזה יותר בהמשך, אבל בינתיים זה ממש ברור כשלעומת זאת גברים מגיעים לפחות בארבעה מודלים שונים מהותית זה מזה. שלא לדבר על זה שכמעט לכולן בינתיים יש מחשוף אדיר. זה נהיה עוד יותר בולט כאשר הברונית לה וואלט נראית בת 25, בערך בגיל של בנה, וגם היא במחשוף מאוד מטורף בשמלה זנותית – אני כמעט בטוח שרואים שם פטמה. זה נשמע הזוי אולי, אבל לא מפתיע אחרי שבבירור המפתחים טרחו למדל נשים בערוותן, כשאחת הסצנות הראשונות הן של גרלט (חצי לבוש) במיטה עם מישהי שבהמשך נגלה ששמה טריס, כשהיא עירומה ו… ובכן, מסתבר שגם מגולחת בצורה מסוגננת. לא מפריע לי שיהיה עירום במשחקים, יש דרכים לעשות את זה טוב. אני חושב שב-Dragon Age הסצנה עם מוריגן, עד כמה שהיא אולי מגוחכת, עשויה לאין ערוך יותר טוב. שם לפחות טרחו לבסס שיש רומן מתפתח בין הדמויות.

בסצנה הזאת של וויצ'ר 2, בטח כשאני עוד לא יודע שיש קטע רציני בין טריס לבין גרלט, זה מרגיש כמו סתם "היי, תראו את גרלט, הוא כזה גבר גבר כלי תותח איזה מלך, הנה הוא במיטה עם איזה שרמוטה". דוחה.

תסלחו לי אם הקצף נוזל לי בצד הפה כשאני מדבר על זה, אבל ברצינות, זה ממש לא בטעם טוב. אחד הדברים שממש הקפיצו לי את הפיוז, זה בסצנה שבה בדיוק יורדים מהספינה בדרך לפלוצם, וגרלט (כפי שכבר עשה בעבר במשחק וכפי שלבטח יעשה בעתיד) ביקש מטריס להישאר כי הוא כזאת חלשה ומסכנה, ואז טריס אומרת שמישהו צריך לשמור על החבורה; או אז, וורנון הדביל אומר "זה הזמן בחודש שלך, אה?" ואני הייתי קצת בהלם. מה לעזאזל? מה אנחנו, בגן? מי כתב את התסריט של הבחור הזה? שוב, אולי אם המשחק היה בונה לקראת זה, אם וורנון כבר היה מבוסס בתור קריפ, אם הייתי מכיר יותר את הדמויות, אולי זה היה נסלח. אבל ככה, זה… סתם. פשוט דוחה, וסתם. אהה, וכמובן. יש בית זונות בכפר קטן של 1000 איש. למה? כי ימי הביניים ובתי זונות הולכים יד ביד או משהו.

טוב, אחרי שהפמיניסטית הלוחמת שבי קצת נרגעה… החלק הראשון של המשחק הוא פרולוג, והוא פרולוג די טוב. הוא זורק אותך ישר לתוך העלילה, ומשחזר את הזיכרונות של גרלט על הדרך. בעיני זה קצת לעוס ומשעמם שיש לגרלט אמנזיה, וממש לא ברור מאיפה פתאום היא צצה לו. עם זאת, זה נחמד שהמשחק לא מסביר יותר מדי על העולם בשלב הזה, אלא אתה מבין לבד ומגלה על הדרך את הפרטים. למשל, רק כשמצאתי מוטאגן ראשון הבנתי שוויצ'ר זה בתכל'ס סוג של שם אחר למוטנט? נראה לי. או אפילו למה המלך פולטסט נלחם בברון לה וואלט. המשחק מכניס אותך ממש לעומק עלילה מתמשכת, ותאסוף את הפרטים על הדרך. אני רק מקווה שיהיו בהמשך אמצעים נרטיביים להעביר לי את הרקע על העולם, על הגזעים השונים, על קסם וכו'.

בבירור אם שיחקתם וויצ'ר 1 כנראה שאתם יודעים 95% אחוז ממה שאני לא יודע, אבל אני רק מנחש. בינתיים אני יודע שיש לא מעט פרטים על הדמויות הראשיות, שאני מניח שהייתי יכול ללמוד עליהן במהלך משחק בוויצ'ר 1, שאפשר לגלות פשוט מקריאה של כמה פסקאות ביומן שלכם. זאת לא הדרך האידיאלית לגלות כאלה פרטים, וחלקם עברו תוך כדי משחק, אז אולי זה לא כזה נורא. רק חבל שככה הייתי צריך לגלות שמי שמקריין ומספר את הסיפור, הוא בעצם דנדליון.

עוד משהו שממש עשה לי את זה בתחום העלילתי, זה הנגיעות הקטנות שמסגירות את העובדה שהמפתחים של המשחק הם לא סטודיו אמריקאי. מעבר לשמות המשונים שנשמעים מזרח אירופאים וסיכוי קלוש שהיו מגיעים ממפתחים אמריקאים, ההיבטים הויזואליים והטקסטורות מרגישות שונות באופן מהותי ויש לי תחושה שזה נובע מהאופי האירופאי של המפתחים, וזה נחמד. אהבתי במיוחד את הכתב שלהם שנראה יותר קרילי מנורדי טיפוסי.
אהבתי גם את העובדה שהאנשים בעולם הזה משתמשים במושג ploughing במקום fucking… חוץ מזה שלפעמים משתרבב איזה fuck, וזה קצת מצחיק, במיוחד כשזה מגיע ממלך. עוד לא החלטתי אם זה חמוד או טיפשי, או שניהם, שלמלך פולטסט יש פה של מלח.

הגרפיקה טובה מאוד, והקרבות כיפיים ממש

סיכום

יש מקום ועניין בטקטיקה במהלך כל קרב, ולראשונה בערך מאז ומעולם בז'אנר המשחקים הזה, אני ממש משתמש ב-parry ומרגיש שיש לזה תועלת. בינתיים אין המון נשקים, אבל יצא לי להשתמש גם במלכודות ובפצצות, מה שמוסיף עוד נופח (נופך?) טקטי מעניין. אני עוד לא יודע לאן הולכים הקסמים במשחק הזה, בינתיים הרגשתי שאין להם יותר מדי תועלת בקרב, אני משתמש בהם בעיקר בשביל הגיוון ולא כי אני מרגיש שיש בהם צורך.

נהניתי והיה נחמד. השליטה בינונית, העלילה קצת שטחית ומעצבנת אם כי אופן ההצגה שלה בינתיים די טוב, הגרפיקה טובה מאוד, והקרבות כיפיים ממש. אני מקווה שהעלילה תתפתח קצת והקרבות ימשיכו להיות כיפיים, אחרת קצת קשה לי לראות איך אמשיך מעבר לפרק או שניים הלאה. בינתיים הקרבות הם ה-redeeming quality העיקרי של המשחק בעיני והוא צריך קצת יותר מזה כדי לתפוס אותי להמשך החודש.


‫איתמר ראוך הוא מתכנת וסטודנט לתואר שני במתמטיקה. חובב משחקים מכל הסוגים והמינים ונהנה להתפלסף עליהם אחר כך.‬