מבוא קצר למשחקי הישרדות

בעקבות דיון שהתחלתי בקבוצת Working Gamers בפייסבוק, ביקשו ממני להסביר מהם משחקי Survival/Crafting, סוגת משחקים שצברה פופולאריות בשנים האחרונות, כמה כתריסר כותרים בולטים שיצאו לשוק עד כה. ההסבר יצא לי מספיק מפורט כדי להצדיק את הפרסום שלו מחוץ לכתלי הפייסבוק.

הז'אנר התחיל בפועל עם Minecraft אבל פרץ לתודעה עם Day Z מצד אחד – של משחקי עולם פתוח, תלת מימד מרובי משתתפים – ומצד שני עם מספר משחקי אינדי כמו Don't Starve.

במהותו של הז'אנר, אתה משחק דמות בעולם עוין שצריכה לשרדות כנגד איתני הטבע – אתה צריך לאכול, לשתות, לישון כדי לחדש אנרגיה, וכדומה, תלוי במשחק – ויצורים עוינים – בין אם זומבים, דינוזאורים, מפלצות פנטזיה כאלה ואחרות, או חיות פרא.

וכדי לשרוד, אתה אוסף משאבים מהסביבה ויוצר מהם כלים, חפצים ומבנים, לרוב לאורך "עץ טכנולוגי" מסוג כלשהו – אתה מתחיל בליצור חפצים מאבן ועצם, ואז מתקדם לכריית מתכות ויצירת חפצים ממתכת, וכדומה.
המשחקים הגדולים יותר בז'אנר מאפשרים גם ליצור מבנים של ממש, ובחלקם לבניינים האלה יש פונקציה במשחק ואפשר לפתח אותם לישובים.

מלבד האלמנטים המשותפים האלה, שאר הרכיבים של הז'אנר משתנים מאד ממשחק למשחק. בחלקם יש עלילה שמתקדמים בה (The Forest, Subnautica, The Solus Project, The Long Dark), בחלקם יש אפשר לאלף יצורים (ARK: Survival Evolved, Dark and Light), בחלקם יש מפלצות בוס שלעיתים דורשים שיתוף פעולה של שחקנים בדומה ל-MMORPG (שוב Ark, D&L, Conan Exiles).

The Long Dark

במובנים מסויימים הז'אנר הזה החליף בפופולאריות שלו (אם כי לא ברווחיות שלו) את ה-MMORPG. הבעיה העיקרית איתו זה שרובם של המשחקים נשארים ב-Early Access במשך שנים. חלק מחברות הפיתוח לא מתכוונות בפועל להוציא אותם לשוק מעבר לגישה המוקדמת, מתוך טענה שממשיכים לעבוד עליהם כל הזמן. ומה שקורה זה שמגיע משחק חדש, מתלהבים ממנו כמה חודשים, שנה, ההתלהבות נעלמת ויוצא משחק אחר כלשהו – כשמשחק הקודם נשאר בגישה מוקדמת.

חלק מהמשחקים האלה ראויים מאד למשחק אפילו במצבם בגישה מוקדמת ויש בהם כל כך הרבה תוכן שמצדיק את תג המחיר (Subnautica, בתור דוגמה אחת). הקושי שלי עם כך זה שאני לא מתכוון לשחק את אותו המשחק שוב ושוב כל פעם שיוצא עדכון תוכן חדש. אני מעדיף חוויה שלמה, ולכן מחפש משחקים שבאופן עקרוני אינם בגישה מוקדמת.

והאלמנט האחד שבאמת הופך את זה ל-Survival – אם אתה נכשל בלשמור על עצמך (בין אם הצרכים הפיזיים שלך ובין אם מפלצת הורגת אותך), ואתה מת, אתה מאבד את כל מה שהיה עליך (כמו בדיאבלו 2 בזמנו).

אתה שומר על מה שהדמות שלך יודעת לעשות, ואם שמרת דברים בתיבות/בתים הם נשמרים. אתה גם תתחיל מחדש מנקודת ההתחלה של המפה, שיכולה להיות רחוקה מאד מאיפה שהחלטת להקים את הבסיס שלך, אלא אם יצרת חפץ שהוא Spawn Point (ברוב המשחקים האלה זאת מיטה).

לחלק מהמשחקים יש מצב Permadeath בו המשחק מסתיים אם אתה מת וצריך להתחיל מההתחלה – לדוגמה, Don't Starve. אלא אם אתה בונה איזשהו חפץ מיוחד שמאפשר לך לחזור לחיים אחרי מוות (Effigy ב-Don't Starve).

בתגיות שתחת כתבה זאת, תוכלו למצוא חלק מהמשחקים המוזכרים עם התוכניות הרלוונטיות של שורפים משחקים.

  • Eli

    המממ… נראה שיש הרבה שגיאות עריכה…