וידאו הכלכלה של משחקי אסטרטגיה [וידאו]

כלכלת משחקי אסטרטגיה, החלק הרביעי בסדרת עקרונות בעיצוב משחקי אסטרטגיה בזמן אמת.

פעם קודמת דיברנו על כך שניהול משאבים הוא חלק אינטגרלי מהמכניקה שמגדירה משחק אסטרטגיה בזמן אמת. אני רוצה לרדת קצת לפרטים לגבי האספקט הזה של המשחק.

עכשיו, ניהול משאבים לא אומר בהכרח איסוף משאבים, יש משחקים שבהם שאתם מקבלים סט מוגדר של משאבים וצריכים לעשות בזה שימוש. לדוגמא, יש משחקים שבהם אתם מקבלים נקודות פיקוד (Command Points), ואתם צריכים לבחור איזה יחידות להוציא לשטח ולהשתמש בהם במיטב יכולתכם. זאת נישה יחסית קטנה ואין הרבה מה לדבר עליה, אז נעבור ישר לסוג ההעיקרי של המשחקים שבהם יש איסוף של משאבים.

כמות המשאבים שזמינה לשחקן היא שיטה לקבוע את קצב המשחק. גם כמות של כל משאב וגם מספר המשאבים השונים שאנחנו צריכים לעשות בהם שימוש.
יש משחקים שיש לנו רק משאב אחד, למשל כסף ואין לנו אף משאב אחר. ויש משחקים שיש לנו גם חמישה או שמונה משאבים שוניים. בדרך כלל ככל שיש יותר משאבים המשחקים נותים להתארך ולהיות יותר מורכבים מבחינת המאקרו שלהם, כלומר מספר הבניינים השונים שיש לבנות. מספר היחידות השונות שיש לבנות, שידרוגים השונים לכל יחידה וכו', יש משחקים כמן Age of Empires שיש לנו אוכל, זהב, אבן, עץ (כעשדכעדגכע),זה ארבעה סוגי משאבים, הם משחקים שלוקחים יחסית הרבה זמן, וגם מתקדמים בהם בין דרגות שונות של טכנולוגיה וכיוצא בזה.

לעומת משחקים כמו Command & Conquer או משחקי Blizzard, Warcraft או Starcraft שבמקרה של Command & Conquer יש לנו באמת רק כסף, או אם אנחנו מדברים על Red Alert אנחנו חוצבים Ores, או אם אנחנו מדברים על סדרת Command & Conquer הראשונה אנחנו חוצבים Barium ואם אנחנו מדברים על Dune אנחנו חוצבים Spices, וכל המשאבים האלו מתורגמים לכסף.

במשחקים של Blizzard יש בד"כ שני משאבים, אחד שמשמש ככסף והשני שמשמש כמשאב משני ליחידות המתקדמות יותר, במקרה של Warcraft זה זהב ועץ, במקרה של Starcraft זה מינרלים וגז.

עכשיו משאב שלישי שיש במשחקים כאלו, במיוחד במשחקים של בליזרד וגם ב Age of Empires ודומיהם שאין אותו ב Command & Conquer. זה משאב האספקה, האספקה היא בעצם משאב שמגביל את גודל הצבא שיש לנו בכל רגע נתון, עכשיו, אפשר להגיד שזו הגבלה מלאכותית כי גם בעצם המשאבים האחרים, אם אנחנו לא אוספים מספיק מהם, מגבילים את כמות היחידות שאנחנו יכולים לייצר. אבל,חשוב לזכור שהאספקה היא משאב שמשפיע אך ורק על יחידות, ועוד כל ההמשאבים האחרים משמשים גם לבנית בניינים, למחקר של שידרוגים ליחידות, ובמשחקים אחרים עוד דברים.

יש משחקים שאנחנו רואים גם מערכת משנית של משאבים, למשל, נקודות נסיון או דברים כאלו. שנותנים איזשהו סט נוסף של יכולות, ואי אפשר לאסוף אותם בצורה רגילה. אלא אם אנחנו מסתכלים על משחק כמו Generals או Command & Conquer Generals ככל שאתה משתתף בקרבות ומפעיל לחץ על היריב ככה אתה תקבל יותר נקודות נסיון ותעלה בדרגות הגנרל שלך. ויפתחו בפניך אפשרויות נוספות. זאת שכבה נוספת של משאבים, שבדרך כלל לא משפיע ישירות על ניהול הבסיס שלך או ניהול היחידות.

יש עוד הרבה על מה לדבר בנושא, אבל אני לא רוצה למשוך את זה יותר מדי. אז מספיק לפעם הזאת ונתראה בפעם הבאה.

תמלול הוידאו באדיבות Rezman.

  • אתה מסתכל על משאבים מנקודת מבט מאוד צרה. אם תחפש "ניהול משאבים במשחקים" בגוגל, תוכל למצוא הרבה דברים נוספים שצריך לחשוב עליהם.

    משאבים יכולים להיות חפצים או מטבע בתוך עולם המשחק, כמו שציינת, אבל הם גם יכולים להיות קלפים שאתה מחזיק ביד במשחק כמו מג'יק, מספר פעולות מוגבל באקס-קום או זמן קצוב לדיפלומטיה ב "מפגש קוסמי".

    • אתה צודק, אבל אף אחת מהדוגמאות שלך הן לא משחק אסטרטגיה בזמן אמת.
      אחרי שהכנתי את הפרק הזה התחלתי לחשוב על הנושא קצת יותר והוא אכן ראוי להרחבה. זה יקרה בעתיב הקרוב.

      • לא שמתי לב שהסדרה הזאת אמורה לתאר רק משחקי אב"א