סקירת Star Wars: the Old Republic

ביום רביעי האחרון רכשתי בגאווה רבה את SWTOR, משחק ה-MMO המלוטש ביותר בדור הנוכחי של הזאנר וההמשך העלילתי לסדרת Knights of the Old Republic של Bioware.

מבלי להיכנס יותר מידי לנבכי העלילה והדקויות של המשחק, רציתי להתייחס ולהדגיש מספר נקודות חשובות במהלך המשחק שעניינו או עיצבנו אותי. כרגע אני רץ עם 2 דמויות- מכשף סית', הדמות הראשית שלי, איתה הגעתי לדרגה 21 נכון לאתמול בלילה, ושכירת חרב בדרגה 10.

בוא נדבר קצת על "הדור הנוכחי של זאנר ה-MMO". זהו דור שנמשך כבר יותר מ-10 שנים ומתבסס על הפעלת הדמות בעקיפין, באמצעות קיצורי דרך.
יש לך סרגלי כלים מלאי יכולות ופעולות ואתה לוחץ על הכפתורים בסדר מסוים על מנת להשיג את ההפעלה האפקטיבית ביותר של הדמות שלך.
הסגנון הזה רץ כבר שנים והגיע לשיאו במשחק World of Warcraft שיצא בשנת 2005 ומאז ראה 3 חבילות הרחבה, עם רביעית שבדרך. למרות שאין ספק ש-WoW היווה את השיא של הזאנר וליטש עד בוהק את כל המכאניקות שבאו לפניו, הוא לא היה מושלם. במהלך 7 שנות חייו התגלו מגרעות רבות במנגנוני המשחק שלו מה שגרם למעגל אין סופי של תיקון-ובדיקה מצד המפתחת, בליזארד, ולהרבה שחקנים ממורמרים.

Jedi Knight

לאורך השנים WoW היה השליט הבלתי מעורר של עולם ה-MMO, עד שבשנתיים האחרונות התחילו החברות האחרות להתעורר. כרגע עולם ה-MMO נחלק לשני חלקים- חברות שמנסות להמשיך בדרכו של WoW ולתקן את הפגמים שבו, וחברות שמנסות לפתח זאנר אחר של MMO שבו השליטה בדמות היא ישירה והמשחק מכוון ליותר אקשן.

SWTOR הוא משחק מהסוג הראשון. הוא לוקח את הנוסחה המוצלחת של WoW ובונה עליה. במובן מסוים אפשר לומר ש-SWTOR לוקח את WoW ומלביש עליו מעטה של משחקי Bioware.

זאת אכן הנקודה החזקה ביותר של SWTOR – זה MMO עם עלילה! כמה מופלא וכמה פשוט. המשחק הופך ממרדף בלתי נגמר אחרי דרגות, ציוד ויכולות חדשות לחוויה סינמטית. כמה פעמים במהלך השעות בהן שחקתי, שקצת נמאס עלי להרוג אין סוף חיילים ורובוטים, מצאתי את עצמי ממשיך לבצע עוד משימה ועוד משימה רק כדי לגלות מה קורה בהמשך העלילה. בניגוד לכל MMO אחר כמעט, ב-SWTOR יש דיאלוגים עליהם אתה משפיע. לכל דמות (מקצוע) במשחק יש עלילה משלה (שמושפעת במידה מסוימת מבחירת הגזע). מפעם לפעם יש אפשרות לבצע בחירה מוסרית ולזכות בנקודות לצד המואר או האפל של הכוח- וברוב הפעמים הם ישנו חלק אינטגרלי בעלילה (ויש לציין שאתה לא מוגבל בבחירות שלך לפי הצד אותו אתה משחק. אין בעיה לשחק סית' בצד המואר או ההפך). יש גם מידי פעם אפשרות לפלרטט עם דמויות מהמין השני שמוביל להתפתחויות עלילתיות מינוריות- וכמו גם לרגעים מבדרים ביותר (וגם מטופשים ביותר).

שילוב העלילה היא ללא ספק השינוי הגדול והמרשים ביותר ב-SWTOR אבל גם בהרבה נושאים אחרים יש שיפור על נוסחת ה-MMO המוכרת.

במאמץ למזער את ה-grind, אתה מקבל דב"שים שמצטרפים אליך ויכולים להילחם לצידך. בנוסף, הם מבצעים את כל הפעולות שקשורות ל-trade skills במקומך כגון איסוף משאבים ויצירת חפצים חדשים. אני קצת הגזמתי בשימוש בהם ויצא שבזבזתי הרבה יותר מידי כסף בשליחת החבורה שלי למשימות איסוף…

את תיק הציוד שלך אתה יכול להרחיב פשוט ע"י תשלום כסף ואין צורך לאסוף תיקים בעלי כיבולת ציוד שונה- כנ"ל לגבי הבנק. ואם כבר בנק ו-trade skills, אין יותר צורך להעביר כל הזמן ציוד בין התיק האישי לבנק, כי החבורה שלך יודעת לבד לקחת את הציוד שהיא צריכה מהבנק.

עוד נקודה שמאד אהבתי היא ציוד מותאם-אישית. מלבד הציוד הרגיל שאתה מקבל לאורך המשחק (בדרגות שונות של כוח ונדירות מקוטלג לפי צבע, כרגיל) יש גם סוג של ציוד שמוגדר "מותאם אישית".
לציוד מסוג זה יש 3-4 חלקים אותם אפשר להחליף ובכך לשדרוג את החפץ כל פעם. הדבר נעשה על מנת שתוכל לבחור בציוד בעל מראה אסתטי שמתאים לך ובמקום להשליך אותו עוד 4-5 דרגות שתקבל חפץ טוב יוצר, לדרג אותו ולהפוך אותו לחזק יותר.

ועכשיו לדברים הרעים…

כמעט הרפתקה לשחקן יחיד

זמני טעינה. למען השם, זמני הטעינה. זה נורא ואיום.
כל פעם שאתה עובר בין כוכב אחר לאחר, או לצי של הצד שלך, יש לפחות דקה אם לא יותר של טעינה. זה ממש ממש ממש מציק. אם יש משהו ש-WoW עשה נכון, זה שיכולת לעבור עשרות דרגות מבלי לזוז בין אזורים בכלל. היית נשאר על יבשת אחת, וכולה הייתה נטענת מראש, מה שמנע ממך את המעבר דרך מסכי הטעינה. גם כשהיית עובר בין יבשות זמני הטעינה היו ממש מהירים.

זה לא המצב ב-SWTOR וזה ממש מעיק.

הדבר העיקרוני האחר שמפריע לי זה מציאת קבוצות למשימות קבוצתיות ומבוכים (הנקראים flashpoints, "נקודות משבר"). עד דרגה 20 הייתי אמור לבקר ב-2 או 3 מבוכים, אבל לא הזדמן לי להיות באף אחד מהם.
למה? כיוון שכדי למצוא קבוצה בצורה יעילה, אני צריך לעמוד באזור הצי האימפריאלי (שזה "עיר הבירה" של האימפריה. יש גם צי לרפובליקה), לסמן את עצמי כ-LFG (ולא נראה שזה עוזר) וכל כמה דקות להכניס הודעה לצאט. למה דווקא לשבת בצי? כי שם יש את המספר הגדול ביותר של שחקנים בו זמנים וכי שם נמצאות הכניסות לכל המבוכים. אם אני אמשיך לשחק כרגיל על איזשהו כוכב, יראו את ההודעות שלי רק מי שנמצא על אותו הכוכב. זה המקביל של SWTOR לישיבה ב-orgrimmar.

עכשיו, אני משוכנע לחלוטין שהיו זמנים ב-WoW שככה הייתי מוצא קבוצות. אבל משום מה זה נראה לי תמיד קל יותר.
יש דיבורים על הוספת כלי LFG אוטומטי למשחק, אבל רוב הקהילה מתנגדת לו. למה? לא יודע P:.

אסיים בנימה אופטימית. אף אחת מהטענות שלי כנגד המשחק לא מורידה את העונג שאני מקבל מהמשחק בו ומהרצון שלי לסיים את יום העבודה ולטוס הביתה לחזור לשחק.

ממליץ בחום

סרטון הפתיחה של המשחק – אימפרית הסית' פולשת וכובשת את קוריבן מידי הרפובליקה.
הסרטון מדגים את 4 המקצועות הבסיסיים של הרפובליקה- אבירי ג'די, מלומד ג'די, חייל הרפובליקה והמבריח.
בצד של הסית' אנחנו רואים אינקוויזיטור ולוחם.