משחקים

SimCity 2013

אווירה 75%
שליטה 90%
משחקיות 40%
בידור 50%
אורך חיים 15%
Final Thoughts

אז מסתבר שבסופו של דבר היו לי יותר דברים להתלונן עליהם במשחק, כנראה בגלל שאת מה שהמשחק עושה טוב כולם כבר יודעים ואי אפשר להכביד במילים. את המקומות בהם הוא נופל אפשר וצריך לציין, כי הייתי רוצה שהוא יהיה עוד יותר טוב, שיגיע ויממש את הפוטנציאל ממה שהיינו מצפים ב-SimCity.

Overall Score 54% מלוטש, לוקה בחסר

סקירת SimCity 2013: ליטוש גבוה, סימולציה רדודה


משחקי אסטרטגיה, סימולציה וניהול היו תמיד ז'אנר משחקי המחשב האהוב עלי, מאז ששיחקתי בתור ילד ב-The Settlers ו-SimCity 2000. אני אוהב חווית ההתפתחות שהמשחק שלך עובר דרך רמות שונות של טכנולוגיה, פסי ייצור וצבירת עושר ואלו סוגי המשחקים שאני הכי נהנה לשחק גם היום. אני לא טיפוס שנהנה יותר מידי מ-20 דקות של משחק תחרותי ב-StarCraft. אני רוצה לקחת את הזמן ולהגיע לשלבים המתקדמים ביותר של המשחק. אני נהנה מהדרך.

קנו את SimCity בחנות G2PLAY

simcity 2013 התחלה צנועה

כך שצריך להבין שהייתה לי בעיה לשמוע את כל הסערה סביב משחק SimCity 2013 החדש. איך יכול להיות שיצא משחק שהיווה במשך 20 שנה את שיא ז'אנר בניית הערים ואני לא אשחק בו? אז המתנתי והמשכתי לעקוב אחרי סיקור המצב, הקטסטרופה של הימים הראשונים אחרי שחרור המשחק והתגובות שלאחר מכן.

בסוף השבוע הזה, אחרי גירוי מצד ערוץ יוטיוב שאני עוקב אחריו, החלטתי לקנות את המשחק. מצאתי מבצע באתר אוסטרלי כלשהו שהוזיל במעט את העלות והוא אפילו ירד ממש מהר. מאז הספקתי לצבור כ-20 שעות וחזרתי לספר חוויות.

אתחיל דווקא מנושאי המחלוקת שליווה את השקת המשחק, משום שדווקא הם לא מהווים עבורי בעיה קריטית במשחק (טוב, מלבד נקודה אחת).

משחק אונליין קבוע. כן, זאת בעיה. אבל אם מסתכלים על התעשייה כולה, אנחנו רואים הרבה חברות שמנסות את המודל הזה, נכשלות ולומדות מהטעות שלהן. הפעם זה התור של EA. Ubisoft התחילה במגמה ואחרי 2 משחקים ויתרה והורידה רטרואקטיבית את המנגנון מכל המשחקים שלהם. Blizzard ניסתה זאת עם דיאבלו 3, נכשלה, ובגרסה המחודשת של המשחק ל-PlayStation הורידה את המנגנון לחלוטין. אני חושב ש-EA יחשבו שום בפעם הבאה אם להשתמש בשיטה או לא (אם כי השמועות אומרות שמיקרוסופט הולכת ליצור קונסולה שלמה מבוססת על כך, אז יתכן שהעשור הקרוב יהיה בעייתי).

SimCity 2013 מחשבות עמוקות

בועות מחשבה מגלות מה חושבים התושבים בעיר.

חלקים שהוסרו מהמשחק עבור הרחבה. מדובר על בניינים אנגלים, צרפתיים וגרמנים, יחד עם מבנים מיוחדים לכל אחד (כמו הביג-בן, מגדל אייפל וכדומה) וכמה תוספות קטנות לבניינים קיימים (אוטובוסים דו-קומתיים למשל). במקור הגרסה המיוחדת של המשחק נמכרה ב-20$ יותר מהגרסה הרגילה. כרגע ההבדל בין המהדורות הוא כ-5$. יתרה מכך, אני מאמין שהתוספות האלו ממש לא קריטיות לחוויית המשחק ואתם יכולים להרגיש חופשי לוותר עליהן.

גודל המפות. יש שני צדדים לעניין גודל המפות, אחד מהם טוב בעיני והשני קצת פחות. בעיקרון, הסיבה שהקטינו את גודל המפות היא בשביל לחייב את השחקן לבנות מספר ערים באותו האזור, כל אחת בעלת התמחות אחרת, שכל אחת מהן משתמשת בשירותים של האחרות.

אני לא מתנגד למודל הזה. אם בוחנים אותו באופן אובייקטיבי בז'אנר משחקי הניהול, יש כאן נסיון ליצור מכאניקת משחק ייחודית. עיקר המתנגדים להחלטה הם אנשים ששיחקו במשחקי סימסיטי קודמים. לדעתי, אין שום דבר רע בזה ש-Maxis ניסו לחדש בסדרת המשחקים קצת.

הבעיה היא שהם לא הלכו עם זה מספיק רחוק. החולשה העיקרית של המשחק, והבעיה שלי איתו, היא שהוא לא מספיק עמוק – הוא קל מידי. בעיקר הראשונה שתבנו תתקשו קצת להתמודד עם כל האלמנטים השונים (הרבה בגלל שהמשחק גם לא מסביר את עצמו כמו שצריך) אבל אחרי שתעבור לעיר הבאה באותו האזור, ותגלו שחלק נכבד מהמעמסה ירדה כיוון שכבר בניתם את השירותים הנחוצים בעיר הקודמת, לא נשאר הרבה מה לעשות מלבד להתנסות קצת עם התמחות אחרת, להגיע למספר מגוחך של תושבים ולצבור המון כסף (ואז לבזבז אותו על בניית Great Works).

בנוסף, ממשק ניהול הערים המרובות לא טוב. כדי להעביר משאבים מעיר לעיר השחקן חייב לטעון מחדש כל עיר בנפרד, במקום שיהיה איזשהו מקום מרכזי שיאפשר לעשות הכול.

תלונה אחרונה שיש לי בעניין המפות – אין עורך מפות. המשחק מגיע עם אזורים קבועים מראש ואין שום אפשרות לשנות אותם. אני קצת דורך פה על טענה קודמת שהעלתי, אבל אחת הנקודות החזקות של משחקי סימסיטי הקודמים הייתה היכולת להכין מפות בעצמך או ליצר מפות רנדומאליות. והנקודה הזאת נכונה גם למשחקי ניהול אחרים כמו Anno 2070 למשל, בו כל מפה מיוצרת באופן רנדומאלי ומשנה במקצת את אופי המשחק בכל פעם.

סימסיטי 2013 נתוני התושבים

מסך פירוט נתוני האוכלוסיה בעיר

בואו נדבר קצת על דברים חיוביים במשחק, כי בסך הכול הוא משחק טוב. פשוט לא טוב כמו שאנשים ציפו ממשחק SimCity.

המשחק מלוטש ברמה מאד גבוהה. אני נהנה מהממשק שלו כל פעם מחדש. הוא נקי, אינטואיטיבי ומאד כיף לשימוש. מפות המידע השונות, רכיב מרכזי של הסדרה, חוזרות גם הפעם, עם מפות נוספות שמראות משאבי טבע (כמו פחם ונפט) שנמצאים במפה. אחד הדברים הראשונים שתרצו לעשות בהקמת עיר חדשה הוא לבדוק את מפת הרוח כדי למקם את אזורי המגורים שלכם בכיוון ההפוך לכיוון בה נושבת הרוח על מנת שהתושבים לא יתלוננו על זיהום האוויר המגיע מהמפעלים.

המפה הכי חשובה מבחינתי היא מפת ערך הקרקע. שני גורמים משפיעים על רמת בניני המגורים בעיר – ערך הקרקע והכבישים. את ערך הקרקע מעלים ע"י בניית מבנים עירוניים ומבני נוף (פארקים). כבישים מתחלקים לרחובות רגילים ושדרות, לכל אחד מהם שלוש רמות צפיפות שונות (ובנוסף יש דרך אפר, הדרגה הנמוכה ביותר) ואפשר לשדרג אותם באמצעות אחד מכלי הממשק, כך שאפשר בהתחילה לחסוך בעלויות הכבישים ולשדרג אותם מאוחר יותר.

אני חוזר כאן לבעיית העומק שהזכרתי קודם. ברגע שהבנת כמה מבנים צריך להוסיף כדי להעלות את ערך הקרקע, בזאת נגמרה המורכבות בשדרוג המבנים במשחק.

ניהול התקציב מעניין יותר ממה שזכור לי מסימסיטי 4 ומאפשר לקיחת אגרות חוב בדרגות שונות (25, 50 ו-100 אלף סימולנים) ולהטיל מיסים על כל סוג אזור ולפי רמות העושר. יצא לי לעשות כמה ניסויים עם המיסים, כמו להוריד מיסים לתושבים ברמת העושר הנמוכה (כי הם גם ככה לא הכניסו כלום לקופה) ולהעלות מס לעשירים, אבל זה גרם לכך שהעשירים התחילו לעזוב את העיר, אז הפסקתי.

אפשר לפתח את העיר בדרכים שונות. בעיר הראשונה שלי התמקדתי בחינוך ופיתחתי אוניברסיטה, מה שהוביל לכך שהיו לי הרבה תושבים בעלי השכלה גבוהה והתעשייה התפתחה לתעשיית הייטק. בתעשייה, בניגוד למגורים ומסחר, אין חשיבות לרמת עושר אלא לרמה טכנולוגית, שמתפתחת עם העלייה בחינוך של התושבים. בעיר אחרת התמקדתי במסחר, כרתי פחם ובניתי מפעל מחזור שייצר מתכות ופלסטיק מזבל, אותם מכרתי לשוק הגלובאלי.

פסי היצור הם תוספת חדשה לסימסיטי, בדומה למשחקי ניהול כלכליים כמו Anno, אולם הוא מוגבל לשניים או שלושה שלבים בלבד ולא משפיע הרבה על המשחק מלבד לצבירת כסף ובניית Great Works.

simcity 2013 מפת הוצאות

מפת נתוני ההוצאות בעיר

ובאמת רוב מה שתעשו במשחק זה לנסות להרוויח כסף, כי עלותם של הבניינים המתקדמים במשחק גבוהה באופן ניכר. יש לי הרגשה שמשהו באיזון קצת לא בסדר כי אין ממש בניינים ברמת ביניים. המשחק קופץ מאזור ה-30 עד 50 אלף סימולנים ל-100 אלף ויותר מה שמשאיר את השחקן עם הברירה לקחת אגרות חוב יקרות או לפתח את הכלכלה מספיק טוב כדי שהכסף יצטבר באופן טבעי. עניין זה מפריע לקצב המשחק, השחקן נתקע במעין חומה אותה הוא יכול לעבור רק על ידי המשך העבודה על אותם אלמנטים מוכרים בהם כבר טיפל בעיר, במקום שהמשחק יתקדם באופן טבעי בצעדים קטנים יותר.

אז מסתבר שבסופו של דבר היו לי יותר דברים להתלונן עליהם במשחק, כנראה בגלל שאת מה שהמשחק עושה טוב כולם כבר יודעים ואי אפשר להכביד במילים. את המקומות בהם הוא נופל אפשר וצריך לציין, כי הייתי רוצה שהוא יהיה עוד יותר טוב, שיגיע ויממש את הפוטנציאל ממה שהיינו מצפים ב-SimCity.

עוד אחזור לשחק בסימסיטי. כי הוא כיף. כי הוא משחק בניית ערים מאד מלוטש, עם מנוע גרפי וממשק נהדרים.

אבל אחרי זה כנראה שאחזור לשחק Anno 2070 שמנצח אותו מבחינת עומק הסימולציה בלי לנסות בכלל.

אשמח לשמוע את דעתכם בתגובות.

  • mark

    אחלה של סיקור! רק למה אין כתבות חדשות?

    • בעיקר בגלל חוסר בזמן. אני עובד במרץ להשקת משחק התפקידים ואנור באוגוסט, וכל כוחות היצירה שבבעלותי מושקעות בו.