משחקים

עקרונות בסיסיים לעיצוב משחקי תפקידים


כל סיפור צריך רקע. עולם המערכה הוא הרקע שבו מתרחש סיפורן של דמויות משחקי תפקידים – העולם שלהן, עולם המשחק.

לעולם המערכה חוקים משלו שאינם דווקא תואמים לעולם האמיתי. עלילות של אבירים ומכשפים משתייכים לעולם ימי-ביניים שבו קסם קיים, בשעה שקבוצת חוקרים העוקבת אחרי רוצח סדרתי ברחבי מקסיקו-סיטי עושה זאת בעולם שהוא לכאורה זה שלנו.

אפיון עולם משחקי תפקידים

עולם המערכה לא משמש רק מקום שבו מתרחשים מעללי דמויות השחקנים, אלא גם מספק אוירה ייחודית למשחק. לעולם משחקי תפקידים יש בדרך כלל סוגה שהוא נועד להבליט, בדומה לז'אנר קולנועי: משחק חקירה מתרחש בעולם רציני ואפל, כאשר משחק פנטזיה אפית מתרחש בעולם ימי-ביניים פנטסטי וקסום ומערבון עתידני מתרחש בשממות המערב הפרוע, אבל עם טכנולוגיה מתקדמת במקום סוסים ואבק שריפה.

היקף עולם משחקי תפקידים

המושג "עולם" הוא רחב מאוד. עולם המערכה יכול להיות עיירה קטנה ונידחת, מחוז שלם, כוכב-לכת (או דיסק הנישא בידי ארבעה פילים מעל גבו של צב ענק), גלקסיה שלמה, או אפילו יקום שלם שלו עשרות יקומים מקבילים. גודל העולם תואם לרוב את הסודות שהוא מסתיר ושאותם יש לחשוף, את העלילות וההרפתקאות המחכות בחובו. בעיירה טריסטאם יש מקום לצייד שדים אחד לספר את סיפורו, אבל בגלקסיה רחוקה רחוקה יש הרבה כוכבים, הרבה אנשים, הרבה מקומות והרבה סיפורים לספר – הרבה מערכות שיכולות להתרחש בעולם משחקי תפקידים יחיד.

עולמות מערכה מוכרים

אם ראיתם סרט או קראתם ספר שהעולם והסגנון שלו נראים לכם כמו מקום שבו הייתם רוצים להעביר את המשחק, אין בעיה לעשות זאת. עולמות רבים ומוכרים כבר זכו לשיטות משחק רשמיות של משחקי תפקידים: העולם של "משחקי הכס", של "מלחמת הכוכבים", של "שר הטבעות" ועוד. יש גם שיטות משחקי תפקידים שנועדו במיוחד בכדי להעביר משחק בסגנון הומוריסטי, קולנועי, תנ"כי ועוד.

רק הדמיון מגביל אתכם בבחירת העולם והאוירה שלו – ואם אין לכם דמיון עשיר, למה לא להשתמש בפרי-דמיונם של יוצרים שמצאו חן בעיניכם?

מהן שיטות משחקי תפקידים?

שיטת משחק היא סט של מכאניקת משחק המשתמשת משחקי תפקידים לקבוע את התוצאה של פעולות הדמות בתוך המשחק. אף שמשחקי תפקידים מוקדמים הסתמכו בכבדות על הסכמה קבוצתית או שיקול הדעת של שחקן יחיד (שליט המבוך, שליט המשחק או המנחה) או על תוצאה רנדומאלית של קוביות, דורות מאוחרים יותר של שיטות משחק סיפוריות נותנים למשחק תפקידים להשפיע על החשיבה היצירתית של השחקנים, כך שגם משחק התפקיד וגם השימוש בחוקים מאפשר לקחת חלק בעיצוב תוצאות המשחק כולו.

שיטת משחקי תפקידים משפיעה גם על סביבת המשחק, שיכולה לקחת כמה צורות. שיטות משחקי תפקידים גנריות, כמו שיטת ק20 ו-GURPS, לא קשורות לז'אנר סיפורי או מערכת משחק מסוימת ויכולות לשמש כמסגרת למשחק בסוגים שונים של משחקי תפקידים. שיטות אחרות, כמו מבוכים ודרקונים, מתוכננות כדי לתאר ז'אנר ספציפי או סגנון משחק, ואחרות, כמו במהדורה הראשונה והשנייה של RuneQuest, לא רק מיועדות לז'אנר ספציפי אלא גם באות עם מערכת משחק מוכנה לה חוקי במשחק קשורים באופן בלתי נפרד.

מהי דמות במשחק תפקידים?

דמות שחקן (ד"ש) היא דמות במשחק וידאו או משחקי תפקידים שנשלטת על ידי שחקן, והיא בדרך כלל הדמות הראשית בסיפור המסופר במהלך המשחק. הדמות היא הנפש הפועלת של השחקן ששולט בה. לעיתים משתמשים במונח דמויות שחקן על מנת לתאר את שחקן משחקי התפקידים עצמו. דמויות של משחקי תפקידים כמו מבוכים ודרקונים או Final Fantasy, שחקן בדרך אופיינית יוצר או לוקח על עצמו את הזהות של דמות שיתכן ואין לה שום דבר במשותף עם השחקן.

הדמות היא בדרך כלל מגזע מסוים (לעיתים קרובות בדיוני) ומקצוע (כמו לוחם או מטיל לחשים), כל אחד עם חוזקות וחולשות. התכונות של הדמויות ( כמו קסם ויכולת קרב) ניתנות כערכים מספריים שיכולים להתגבר ככל שהשחקן מתקדם ומרוויח דרגה ונקודות ניסיון דרך השלמת מטרות או לחימה באויבים.

מהו יריב במשחק תפקידים?

אויב, או יריב, הוא אחד ממגוון רב של אתגרים שמנחה משחקי תפקידים מציב לשחקנים. החל מהחייל הפשוט לנבל המרושע הגדול, אויבים במשחק תפקידים הם לרוב אחד החלקים הזכורוים ביותר במשחק. כמעט של שחקן, לאורך קריירה של דמות, זוכר את המפלצת שעשתה לו חיים קשים או את דמותו של האביר שאולי-היו-לו-כוונות-טובות אבל בסופו של דבר לא הייתה ברירה אלא לחסל כי הוא השתמש באמצעים מרושעים להשגתן.

יריבי משחקי תפקידים הם לא בהכרח יצוריים ייחודיים- אבל רצוי שיהיו מיוחדים. הדמויות יכולות להיות מוקפות בצבאות של גלמי מלחמה המופעלים באבני חן קסומות או בנחיל של דבורי קריסטל ולזכור את ההתקלות בדיוק- ולפעמים יותר- מהקרב האחרון עם הנבל האולטימטיבי של המערכה. וכמובן, יריבים הם לא שם רק בשביל להילחם בהם. יכולים להיות סוגים רבים של יריבי משחקי תפקידים שיאתגרו את השחקנים רק על ידי דיאלוגים שנונים, חידות, חבלה ועוד.

מהן הרפתקאות משחקי תפקידים?

הרפתקת משחקי תפקידים היא אוסף של פרטי עלילה, אופי, ומיקום המשתמשים את המנחה על מנת לנהל את העלילה או סיפור במשחק תפקידים. כל הרפתקה מבוססת על לז'אנר משחקי תפקידים מסוים ובדרך כלל מעוצבת לשימוש עם משחק ספציפי או שיטת משחקי תפקידים ספציפית. אף על פי כן, מנחה מומחה יכול לעיתים קרובות להתאים הרפתקה לשיטות משחקי תפקידים שונות, והרבה הרפתקאות מעוצבות עם מחשבה על הסבות האלו.

מרכיבי הרפתקת משחקי תפקידים

בדרך כלל הרפתקה תהיה בעלת מטרה כוללת שחבורה של דמויות שחקן צריכה להשלים וקווים מנחים לתנאים המוקדמים להצלחה. היא מחלקת את העלילה לסדרת קטעים שהשחקנים יכלו להיתקל בהם במהלך המשחק ומספקים תיאורים של מיקומים, פרטי יצורים,דמויות אחרות בהן אפשר לפגוש ומידע על מכשולים פוטנציאליים. ההרפתקה לעיתים קרובות תכיל מפה אחת או יותר בה המנחה יוכל להשתמש לאתר מקומות מעניינים ולעקוב אחרי תנועת הדמויות.

סגנונות הרפתקת משחקי תפקידים

הרפתקאות בסגנון "זחילת מבוכים" מיועדות עבור משחקי תפקידים עמוסי קרבות כמו מבוכים ודרקונים, הן יכולות לדרוש כמות נכבדת של קרב ומעט אם בכלל אינטראקציה עם דמויות מחוץ לקרב. משחק "סיפור סיפורים" כמו משחקי עולם האפלה יכול להתמקד באינטראקציה בין דמויות ויספק הזדמנות מועטה לקרב. הרפתקאות ליניאריות יגבילו את הפעולות של השחקנים בצורה משמעותית וידרשו מהם לפתור כל אחד מחלקי העלילה לפי תור. הרפתקאות בלתי ליניאריות יותר גמישות עם סדר פעילויות השחקן, ונותנות לשחקנים הזדמנות יותר גדולה "לכתוב" ההרפתקת משחקי תפקידים משלהם.

מרכיב חשוב של הרפתקת משחקי תפקידים הם קטעי טקסט תיאורי, לעיתים קרובות בעיצוב צבעוני, שנקראים בקול רם על ידי המנחה לשחקנים. קטעים אלו ( "פלאבור" ) מספקים אטמוספרה למשחק, ויכולים לספק רמזים על מה שהשחקנים יכולים לצפות. תשומת לב משמעותית ניתנת לתאר מיקומים חשובים או זירת העלילה, כמו הכרת המערכה לשחקן.

קטגוריות הרפתקת משחקי תפקידים

  • קמפיין הוא הרפתקת משחקי תפקידים ארוכה, או סידרת הרפתקאות, שרץ לאורך הרבה מפגשים. הוא לעיתים קרובות מתוכנן כדי לספק היקף עלילה אפי, מסודר בדרך אפיזודית. הקמפיין בדרך כלל בעל תמה משותפת המחזיקה אותו יחד, כמו יריב מרושע ראשי, אסון גדול, או מסע אפי.
  • תרחיש הינו יותר קצר מקמפיין, ויכול לעיתים קרובות להיות מוגבל למיקום גיאוגראפי מצומצם כמו עיירה או יער. יש לו עלילה קצרה שיכולה להיגמר בתוך כמה פגישות משחק. כמה תרחישים קשורים יכולים להבנות יחד בידי המנחה ליצור קמפיין. "קמפיין " ו"תרחיש" נגזרים ממונחים של משחקי מלחמה, כיוון שממשחקי המלחמה בעבר נגזרו משחקי תפקידים מוקדמים.
  • הרפתקת "One-Shot" מתוכננת למשחק בערב יחיד ובדרך כלל כוללת לחימה בקבוצה קטנה של יריבים או פתירת בעיה קשה או מסוכנת. "One-Shot" לעיתים קרובות מכוונת להציג מערכת משחקי תפקידים חדשה או להרים פגישת משחק כאשר משתתפים רגילים לא מסוגלים להגיע אותו הלילה. "One-Shot" בדרך כלל ישתמש בדמויות שנוצרו מראש עבור השחקנים כדי לצמצם את זמן ההכנה.