תמונה משחקי אסטרטגיה: ניהול משאבים ופיקוד על יחידות [וידאו]

הפרק בו אני מקשקש על שני מאפיינים בולטים של משחקי אסטרטגיה בזמן אמת – איסוף, חלוקה וניהול של משאבים ופיקוד על יחידות ברמת המיקרו והמאקרו ליצירת אסטרטגיה במשחק.

המשך סדרת עקונות לעיצוב משחק אסטרטגיה בזמן אמת.

עד עכשיו דיברנו באופן רחב מאוד על מה הופך משחק אסטרטגיה למשחק אסטרטגיה, מטעמים מאוד גדולים של משחקיוּת. אתה שולט בכמה אובייקטים, אתה רואה את שדה הקרב ברמת מאקרו, את שדה המשחק באופן כללי, ואתה משחק באיזושהי מסגרת זמן.

עכשיו בואו נדבר מה באמת הופך את הדבר הזה שאנחנו מדברים עליו, שסך הכול יכול גם ליצור סוג אחר של משחק, למשחק אסטרטגיה. איפה פה מסתתרת האסטרטגיה.

אז הדבר הראשון והעיקרי שאנחנו רואים כמעט בכל משחק אסטרטגיה, זה ניהול משאבים. השחקן צריך לאסוף משאבים בצורה מסוימת, ולהשתמש במשאבים האלה על מנת להפעיל לחץ על היריב שלו. כאשר בדרך כלל זה נעשה בצורה של התקדמות הדרגתית, על ידי בניית בניינים, חקירת שדרוגים, ובניית יחידות.

בהרבה משחקי אסטרטגיה, בגלל שניהול המשאבים הוא כל כך קריטי, אנחנו רואים טקטיקות שנועדו להפריע ליריב באיסוף המשאבים שלו, או בחלוקה של משאבים אופטימליים, על מנת ליצור את הלחץ הרצוי.

למשל, ב-Starcraft יש הרבה טקטיקות של harassment [הטרדה], שמכניסים יחידה לקו בבסיס של היריב, שבו הוא אוסף משאבים. בצורה דומה יש טקטיקה שנועדה לעצור בנייה של בניינים חדשים או יצירה של יחידות חדשות. כל הפעולות האלה נועדו להפריע לשחקן לנהל בצורה יעילה ואופטימלית את המשאבים שלו, על מנת לתת לי יתרון.

המאפיין העיקרי השני של משחקי אסטרטגיה הוא ניהול היחידות עצמן. מרגע שהשתמשתי במשאבים שלי על מנת לאמן יחידות, יש לי יחידות מסוימות, בעלי תכונות שונות, שאני משתמש בהם על מנת להפעיל לחץ על היריב שלי ולהשיג את מטרת המשחק. בדרך כלל זה הריסת הבסיס של האויב, אבל יש משחקים שונים בעלי מטרות שונות.

במובן הפשוט ביותר אני מזיז את היחידות שלי למקום מסוים על מנת שיגרמו נזק. במובן הקצת יותר מורכב, בדומה לאסטרטגיה בעולם האמיתי, יש לנו יחידות בעלות יכולות שונות, טווח התקפה שונה, התקפה מסוג שונה, יחידות בעלות יכולות מיוחדות שכל המאפיינים האלה מרכיבים את האסטרטגיה שלי בשדה הקרב, ואני צריך להפעיל אותם בצורה יעילה על מנת להשיג ניצחון.

יש לנו משחקים מהסוג שנקרא Grand Strategy, כמו משחקי Total War, שבהם הדבר הזה מאוד בולט. יש לך צבאות ענקיים שמורכבים ממחלקות ופלוגות של יחידות שונות, אתה צריך להציב אותם בשדה הקרב ולנהל אותם על מנת ליישם את הטקטיקה ואת האסטרטגיה שהחלטת עליה. יש משחקים שמסתמכים הרבה יותר על ניהול של יחידות בודדות, מה שנקרא מיקרו. Starcraft הוא דוגמה טובה לכך. מאוד חשוב המיקום של יחידות בודדות, מאוד חשובות היכולות של יחידות בודדות, והדברים האלה יכולים להכריע את כל מהלך הקרב.

אם כן, שני המאפיינים הבולטים ביותר, שהתפתחו עוד בשנות התשעים עם משחקים כמו Dune, Command & Conquer ו-Warcraft, שמאפיינים את הז'אנר הזה של משחקי אסטרטגיה בזמן אמת, שמתבססים על איסוף משאבים וניהול של יחידות.

זה הכול לפרק הזה, אנחנו נתראה בפעם הבאה.

תמלול הוידאו בוצע על ידי One-Hour Transcription.