משחקים יוצרים: כי העולם קודר ומלא זוועות

עולם קודר (Grim World) הוא ספר הרחבה לסוגת הפנטזיה האפלה, שמומן באמצעות Kickstarter בספטמבר השנה שעברה. הספר מעט לא סטנדרטי בכך שהוא מכיל בתוכו תוכן לשתי שיטות: עולם המבוך וגורל. כל הגזעים, המקצועות, המפלצות וחפצי הקסם נכתבו עם נתונים לשתי השיטות.

עולם קודר שואב ממקורות השראה כמו סדרת משחקי המחשב Diablo וכתבי המיתוס הלאבקראפטי להעביר חוויה שונה מזחילת המבוכים המוכרת עליה מתבסס עולם המבוך. הוא נפתח בשני עמודים המסבירים כיצד לנהל משחקים "קודרים" בכל אחת מהשיטות, עם התאמת החוקים לפי הצורך. בדומה להרחבות קודמות, אחד השינויים העקרוניים לעולם המבוך הוא לתת עקרונות חדשים למנחה, היות והעקרונות של המנחה מהווים את אבני הבניין באמצעותם היא מריצה את המשחק. אחד העקרונות, "לכל מפלצת יש חולשה", משנה באופן ממשי את המכאניקה של המשחק, ולכל המפלצות בספר רשומה חולשה שהשחקנים יכולים לנצל כדי להביס אותה יותר בקלות.

העקרונות משתלבים יד-ביד עם ההמלצה של הספר להעלות את דרגת הקושי של המשחק: להשתמש יותר בתג מלוכלך (הגורם ליותר מסתם חתכים ודקירות, הדמויות עלולות לאבד גפיים ולהתעוות באופן רציני), לגרום לשחקנים לנצל יותר את המשאבים שלהם (עקרון שכבר קיים במשחק המקורי, ושמים עליו דגש רב יותר) ובמקביל לעודד את השחקנים לתכנן את צעדיהם, לא להיכנס באופן עיוור לתוך כל התקלות.

עקרונות דומים מופיעים גם עבור שיטת גורל, כולל רשימת מיומנויות הרלוונטיות למשחק עולם קודר והצעות לאספקטים שמתארים מצבים בעיתיים כדוגמה התייבשות, נשקים שבורים, גוויעה ברעב וכדומה.

התוספת המשמעותית ביותר, וזאת שבזכותה הספר התפרסם לראשונה, הם מהלכי המוות.

הספר מדגיש שוב ושוב שיחד עם הסכנה הרבה והקושי שבמשחק, כשדמות מתה (ולא אם, אלא כאשר) המוות שלה צריך להיות משמעותי וליצור השפעה ניכרת וקבועה על עולם המשחק. לכל המקצועות החדשים שבספר יש מהלך מוות אשר מופעל אם הדמות נכשלת בגלגול ערש דווי או שבוחרת לוותר עליו. חלק מהם כל כך חזקים שהם עלולים לגרום להרג מוחלט של החבורה בשימוש לא נכון. לדוגמה, גופו של מתעל מתפוצץ כאשר הוא מת, משאיר אחריו בקע ממשי במרקם המציאות דרכו זורם הכוח היסודני אותו הוא תיעל בחייו. הבקע ישנה את הסביבה הטבעית בהתאם ליסוד אליו הוא משויך.

עבור גורל, הספר מציע אירוע מוות שדומים מאד למהלכים של עולם המבוך אך חסרים את הבסיס המכאני, השימוש בהם הוא להחלטת המנחה והשחקנים.

הספר מוסיף 7 מקצועות חדשים לעולם המבוך: אמן הקרב, המתעל, בעל-האוב, הסער, הקוטל, השופט והשמאן. כולם מגניבים ומלוטשים ברמה גבוהה כראוי לספר הרחבה "אמיתי". מצאתי שבממוצע הם יותר מותאמים לקרב מאשר המקצועות הבסיסיים של עולם המבוך, בהתאם לסוגה אותה הם אמורים לייצג.

רעיון המקצוע הוא אבן הבניין הבסיסי במשחקי מנוע האפוקליפסה, אך כלל לא בשיטת גורל. הצורה בה כותבי הספר בחרו ליישם את המקצועות בשיטה זו היא ע"י רשימת המלצות לכל אחד ממרכיבי הדמויות באווירה המתאימה לכל מקצועות- קונספט ראשי, בעיות, אספקטים, פעלולים וכדומה. רוב המהלכים המשמשים בעולם המבוך מובאים כהמלצות לפעלולים.

 

תוספת נחמדה לפרקי המקצועות היא תיבת עצות למנחה, כיצד לנהל נכון חלק מהמהלכים המורכבים יותר של כל מקצוע. לאמן-הקרב מהלך בשם תחבולה המאשר לו להחליט רטרואקטיבית שמשהו שקרה התרחש בדיוק על פי התוכניות שלו. זהו כוח שיכול לערער את המשחק אם המנחה והשחקנים לא יודעים לנהוג בו בצורה הנכונה, ותיבת העצה למנחה אמורה לסייע בכך. אחד מיוצאי-הדופן הוא הקוטל, שלא רק נותן עצה למנחה אלא גם אזהרה, היות והמכאניקה של המקצוע עלולה להרוג את הדמות אם לא משתמשים בה נכון, והוא מובא בתור "מקצוע למתקדמים".

בניגוד למקצועות הבסיס של עולם המבוך, עולם קודר מפריד בין המקצועות והגזעים. בפרק הפותח את הספר מוצגים 15 גזעים הנעים בין הסטנדרטיים (בני אנוש, אלפים, גמדים) לפחות-אבל-עדין-נפוצים (זדים, קובולדים, קנטאורים) לדי מוזרים אבל מגניב שהם שם (יצורים עשויים מקריסטל; יצורים שנולדו ממישורי היסודות; אנשי קרפדה). לכל גזע יש מהלך גזעי עבור עולם המבוך. עבור גורל, לכל גזע יש תנאי להפעלה חופשית – לדוגמה, גמדים מקבלים הפעלה חופשית לעיבוד של אבן, זדים כאשר הם משתמשים בכריזמה לפתות מישהו. לכל גזע מלבד בני האנוש יש גם הצעות לחיובי אספקטים- לזד כאשר המראה המשונה שלו גורם לאי-אמון, לאלפים כאשר הגאווה מערפלת את ההגיון.

פרק המפלצות מכיל מלא יצורים נהדרים, חלקם לקוחים ישירות מתוך המיתוס הלאבקראפטי כמו בני-המעמקים (Deep Ones) וצ'וגנאר אל-הפיל בכבודו ובעצמו. חלק מהיצורים נכתבו ע"י חברי הקהילה, עוד דבר מגניב בספר. עניין מכאני חדש שכבר ציינתי הוא שלכל מפלצת יש חולשה שהדמויות יכולות לנצל. מצד הגורל, לכל מפלצת יש אספקטים המאפיינים אותה ומיומנויות.

החלקים הבאים בספר עוסקים בהרצת הרפתקאות קודרות. הוא נותן מקומות קודרים אופייניים, כולל טבלה לבנייה רנדומאלית של מיקומים שכאלו ולאחר מכן יש מספר דוגמאות כתובות של מקומות וחזיתות. יש גם פרק על מקצועות הרחבה לעולם המבוך- מקצועות אותם דמויות יכולים לקבל בתנאים מסוימים תוך כדי משחק, ואפילו עוד מקצוע (האביר המקולל) שנכתב ע"י חבר-קהילה והכניסו לקראת סוף הספר- לא ברור לי למה.

הפרק המעניין ביותר לדעתי בחצי השני של הספר הוא החפצים המקוללים. פרק שכתוב מצויין ומעיל המון תוכן מעניין, והוא נוסף לספר רק בתור יעד בונוס. זה היה כל כך עצוב אם הוא לא היה מגיע בסופו של דבר לגרסה הסופית של עולם קודר. לא רק שיש כמה עשרות חפצים מקוללים שכתובים בספר, כל אחד עם איור נפלא משל עצמו (חלקם נכתבו ע"י הצוות, חלקם ע"י הקהילה), יש עמוד עם הסברים והצעות כיצד ליצור חפצים מקוללים חדשים.

הספר נסגר במהלכי מוות עבור כל המקצועות הבסיסיים של עולם המבוך, בנוסף למקצועות המופיעים בחלק מההרחבות הפופולאריות (כמו עולם ההיפוך, עוד ספר הרחבה שמומן ב-Kickstarter) ולאחר מכן שני עמודים מעניינים המציעים כיצד אפשר לשלב את חוקי עולם המבוך וגורל יחדיו.

הספר מהמם. העיצוב נהדר, האיורים מופלאים. הרבה זמן שלא קבלתי ספר הרחבה שעשוי כל כך טוב. תמכתי גם במערכת המימון של עולם ההיפוך, והתוצאה שהם הגיעו אליה חיוורת בהשוואה לעולם קודר. הרושם שהוא יצר עלי היה כל כך טוב, ששדרגתי אחרי שהמימון הסתיים מהעותק הדיגיטלי לספר פיזי עם חתימות וקשקושים של המחברים (תמונות כאן).

מבחינתי זאת הרחבה חובה לכל חובבי הפנטזיה המשחקים בואנור ועולם המבוך. אני לא רוצה סיבה שלא להוסיף את התוכן החדש אל המשחק שלכם. חלקים מעולם קודר יתורגמו לעברית ויצאו לאור בהרחבה לאונור שתעסוק ביבשת הצפונית.