הסימפוניה הקסומה – כיצד לתכנן שיטת קסם לעולם מערכה?

כיצד לתכנן ולבנות שיטת קסם שמתאימה לסיפור אותו אתה כותב? כשבאים לתכנן שיטת קסם למשחק, המכאניקה צריכה לספר את הסיפור, גם בלי שאנחנו נצטרך לעשות זאת.

תירגום של כמה דברים שכתבתי בפורומים של HERO Games על הקסם בואנור. בין השאר משלב גם התיחסות לחוקים של שיטת הגיבור, אבל אתה יכולים להתעלם מכך עם בא לכם- חלקים כאלו יופעי בסוגריים מרובעים []. אני אשתדל להסביר כל דבר חשוב.

כיצד לתכנן שיטת קסם לעולם מערכה

כמה הערות להתחלה:

  1.  ואנור מעולם לא תוכנן להיות עולם מערכה למו"ד והוא לא מתאים לכך כלל, מנסיון משחק שהיה לי. הימנעו מנערות שמקורן בחוסר ההתאמה של העולם למה שאתם מכירים בתור קונצפטים של מו"ד.
  2. כל תרגום המונחים נעשה בידיעה מלאה ומתוך כוונה, גם אם הוא לא מקביל למונחים קיימים או נשמע לכם רע. לדוגמה, תרגום conjuration כהפצרה.
  3. קטעים מסוימים פורסמו בעבר הן על גבי האתר של ואנור והן בהודעות שונות שלי בפורומים. חלק מהדברים גם ככה נשמעים מטומטים בעברית בעוד באנגלית הם נמצאים מצוין.

מוצא הקסם

היקום החל בטעות, כשהישות הקרויה חיים זזה בעת הלא נכון במקום הלא נכון וגרמה ליגארי, גזע שלאנשים שהזיזו את הקיום, לקבל תודעה. כשהיגארי לא יותר חסרי מחשבה, נוכחותם קרעה לגזרים את אומגה, העולם שבין העולמות, מרכז הקיום. הקיום התפוצץ והיקום נוצר. אולם כיוון שהוא הקדים את זמנו, הופיע לפני העת שתוככנה לו במטרה של קיום, הוא היה תוהני יותר, פגום. כאשר החיים החלו לסדר את היקום החדש הם סידרו את הריק הפגום לצורה, תבנית, באמצעות כוחה של ברכה שהם שמו על העולם של ואנור. עם הזמן, הריק התוהני כיסה את כל היקום- כל כוכב, שמש וגרגר אבק, האדמה, העצים ואנשים על ואנור. בני תמותה למדו לקרוא לו סיישו (Seishou), הכוח החי של היקום.

התהוות הקסם

סיישו מאורגן במיתרים. מיתרים אלו עוברים דרך ומסביב כל דבר בואנור- אבנים, עצים, מים, אש יצורים חיים. בחלק מהמקומות ישנה הצתברות גדולה יותר של סיישו בצורת ספרות. אנשים יכולים ללמוד להשתמש במיתרים אלו- ולפעמים גם בספרות- על מנת ליצור השפעות שהם בדרך כלל לא יכולים או שקשות יותר להשגה בצורה רגילה. חלק מהאנשים- אחוז מאד קטן שלהם- נולדים עם היכולת לחוש ולהשתמש בסיישו ללא אימון. בזמן שרוב האנשים יכולים לראות את המיתרים והספרות בהן הם משתמשים, ילדי-פרא יכולים לראות את כל מארג הסיישו, הנקרא הסימפוניה הקסומה- כי אנשים אלו אמרו שאת המארג ניתן לא רק לראות אלא גם לשמוע.

שימוש בקסם

שלושה דברים דרושים על מנת להשתמש בקסם.

ראשית, אתה צריך רוחניות חזקה וכוח רצון עז, הנקרא גם סיישין. הדבר השני הוא הסיישו. למרות שניתן למצוא אותו בכל מקום, לא כולם יכולים להשתמש בו. אתה צריך לשתמש בכוח רצונך על מנת לכפוף את מיתרי הסיישו לפעול כרצונך. החלק השלישי הוא צורה, או טאי, שזאת הדרך בה כל אחד מעצב את הסיישו בעזרת כוח רצונו. ניתן לומר שהטאי הוא הלחש עצמו. מטילי לחשים משתמשים במגוון שיטות על מנת לאסוף ולעצב סיישו ליצירת לחשים. לרוב פעולה זאת נקראת כישוף.

מקורות לקסם

מטילי לחשים מושכים במיתרי הסיישו במטרה להפעיל את לחשיהם. למסורות שונות של כישוף יש מקורות שונים מהם הם שואבים את כוחם. למשל, קוסמים שמשתמשים בכישוך מסורתי מושכים במיתרי הסיישו הפרטיים שלהם, בעוד דרואידים מושכים במיתרים של צמחייה טבעית. גם למטילי לחשים המשתמשים במיתרי הסביבה הטבעית שלהם יש מגבלות על כמות הכוח בו הם יכולים לטפל ללא סיוע.

שיטה: כל מקורות כוח הקסם בנויים ע"י שימוש במאגר סיבולת. הערך הבסיסי של מאגר הסיבולת שווה לערך הסיבולת של הדמות ויכול להיקנות עד לפי 5 מערך זה. ההתחדשות של מאגר הסיבולת זהה תמיד לערך ההתחדשות של הדמות. זה יכול לשמש לא רק על מנת לחכות שליטה במיתרים אישים של המטיל אלא גם את השליטה במיתרים זרים כמו של הטבע, האדמה או חיות.

כישוף

כישוף היא אחת משלושת הדרכים לעבד סיישו וגם הפעילה ביותר שהן. השתיים האחרות הן מדעים קסומים, העוסקים ביצירת חפצים יחודיים באמצעות קסם ואומנויות קסומות, שהן כישרונות שונים שקשורים לקסם אך הם עדינים יותר בהשפעתם. רק אלו שלמדו לעשות זאת יכולים להשתמש בכישוף. אפילו אחד שנולד עם היכול לחוש ולהשתמש בסיישו צריך ללמוד כיצד לעצב אותו ללחשים. יש מסורות רבות ושונות לעשות זאת, כאשר הנפוצה ביניהן היא כישוף מסורתי, אשר משתמש במתירי הסיישו של המטיל עצמו להזנת לחשיו.

תחומי לחשים

קוסמים מסורתיים מחלקים את לחשיהם לקטגוריות שונות בהתאם להשפעות אותם לחשים.

הפצרה (Conjuration): לחשים שעוסקים עם מעבר של חפצים דרך החלל והזמן. רוב לחשי ההפצרה דורכים שימוש בלחשי כבילה. [דוגמאות לכוחות המשמשים להפצרה: אי-מוצקות, תנועה בין מימדית, זימון, טלפורטציה. בנוסף לכל כוח שניתן לתארו כחצית הזמן או המרחב].

כבילה (Sealing): לחשים אלו משמשים לרוב בשילוב עם לחשים אחרים. חותמות מסוימות משתמשות בלחשי זימון לשם כבילת חפץ כדי שהמטיל יכול לזמנו. אחרות משתמשות יחד עם לחשי הכחשה על מנת לכלוא אדם לצמיתות.

התמרה (Tranmutation): לחשים שמשנים חפצים- את המאפיינים שלהם או לחלוטין לחפצים אחרים). [דוגמאות לכוחות המשמשים להתמרה: שינוי סביבתי, הגברת צפיפות, שיכפול, חושים מוגברים, גביים נוספות, הגדלה, רב-צורה, שינוי צורה, התכווצות, התמתחות, שינוי. אפשר להתיחס לכוחות אחרים עם אפקטים מסוימים כלחשי התמרה, כמו התמרת האדמה להסיע את המטיל כאפקט של כח הריצה].

הכחשה (Abjuration): לחשים שמתעסקים עם הגנה. הבסיסי של תחום זה הם לחשי הגנה, אך מכחישים אמתיים יכולים להתכחש לחלוטין לקיומם של לחשים אחרים. [דוגמאות לכוחות המשמשים להכחשה: סיוע, שריון, הפחתת נזק, התנגדות לנזק, הפגה, הגנה מהבזק, שדה כח, חומת כח, ריפוי, התנגדות להדיפה, תמיכה בחיים, הגנה מנטאלית, הדיפת טילים, הגנה מכוחות. כח התקפה עם מגן-נזק יכול לשמש כלחש הכחשה, בנוסף לכוחות אחרים עם אפקטים שמיועדים להגנה- למשל אשליה המיועדת לחסימה כמו מחסום אי נראות].

הפרעה (Disruption): לחשים שמטרתם לפגוע באחרים [דוגמאות לכוחות המשתמשים להפרעה: שאיבה, התקפת אגו, פיצוץ אנרגיה, סיבוך, התקפת מגע קטלנית, התקפת טווח קטלנית, הדחקה, התקפת מגע. מספר כוחות אחרים יכולים להכלל בכוחות ההפרעה- הפיכת האויב ליצור בלתי מזיק, שימוש בטלקינסיס לפגוע בו, שימוש בשינוי סביבתי להפריע לו וכוחות רבים שנקנים עם היתרון "שימושי כהתקפה"].

אשלייה (Illusion): כוחות המשפעים על חושיהם של אחרים [דומגאות לכוחות המשתמשים לאשלייה: חשכה, הבזק, תמונות, העלמות, אשליה מנטאלית. כוחות רבים אחרים יכולים להראות כ"אשלייה שהפכה למציאות" כמו התקפות קטלניות, כוחות כח או סיבוך].

השקפה (Reflection): לחשים שמשפיעים על מוחם של אחרים ובנוסף עובדים עם נושא המחשבה באופן כללי, הכולל לחשים בנושאי חיזוי וידיעת הנולד [דוגמאות לדוחות המשמשים להשקפה: חישה-לרחוק, שליטה מוחית, קשר מוחי, סריקה מוחית, טלקינטיקה, טלפתיה. כוחות שנקנית כ"מבוסס על ערך קרב של אגו" יכולים לעיתים לשמש ככוחות השקפה וכחות הנותנים תוספים לערך קרב התקפי/הגנתי יכולים להיות כאפקט מיוחד של ידיעת הנולד].

ריפוי קסום

בואנור אין קסם אלוהי אמיתי. רק לשניים או שלושה יחידים בכל העולם- ראשי הדתות השונות- יש קשר ישיר לאלים. כהן במשרה רגילה לפעמים לומד כישוף על מנת להשתמש בכוחות מיוחדים לסיוע בעבודתם. עם כך, גם אין ריפוי קסום אמיתי בעולם. ריפוי נעשה ע"י הגברת קצב ההחלמה הטבעי של הגוף- גורם לפצעים להיסגר מהר יותר, דימום לעצור מוקדם יותר ולעצמות להתאחות בזריזות. לגישה הזאת כלפי ריפוי יש כמה השלכות: ראשית, ריפוי אינו מידי. הוא לוקח זמן- מהיר יותר מהחלמה טבעית אך עדין זמן. שנית, הריפוי גורם למתח בגוף והוא מתיש את הנרפא.