שורפים משחקים: פרק 3.08 – אבודים בחלל

שורפים משחקים, הפודקאסט לגיימר העצלן, על כל המשחקים כולם. השבוע ערן לקח את אנשיו ויצא לחקור ארצות רחוקות וגם לקח את תפקידו של פיראט-רוצח. אביב ניסה את כל משחקי האסטרטגיה בחלל שיש בשוק, וחגי ניסה כמה משחקי לוח חדשים וחזר לספר על כך.

שורפים משחקים – תוכנית מספר 48 – הוקלטה בתאריך 05/09/2016

משתתפים: אביב מנוח, ערן אבירם וחגי אלקיים.

האזנה לתוכנית:

שלחו לנו מייל. איך תומכים בפודקאסט? כותבים לנו תגובות ומיילים. יש לנו גם קישורי אפילייט של DriveThru ו-Book Depository. אם תכנסו לאתרים האלו דרכם ותבצעו רכישות, נקבל כמה גרושים חזרה.

הערות לפרק:

מה שחקנו השבוע?

ערן:

אביב:

  • Master of Orion – מחשב; 29.99$התחלתי לדבר על MOO קצת בפרק הקודם, ומאז שחקתי עוד. MOO הוא משחק חלל 4X בתורות, בו שולטים באימפריה שמתפשטת בגלקסיה, מיישבת כוכבים ופוגשת גזעים חייזרים (או שאתם בעצם החייזרים), כשאפשרויות הניצחון כמיטב המסורת הן בכיבוש, דיפלומטיה, מחקר וכלכלה.
    • לא שחקתי באף משחק MOO מהסדרה המקורית, ובכללי מלבד CIV5 לא שחקן גדול של 4X, למרות שאני מאד אוהב אסטרטגיה וניהול. אני לא מתחבר להרבה ממשחקי ה-4X החלליים כי אין בהם מספיק "פיצפקס" – כלומר, יש בהם מפה של הגלקסיה, כמה ספינות וזהו, כל השאר מנוהל בטבלאות וממשקים. דווקא מה שאני אוהב בציוויליזציה 5 זה שיש בו המון פיצ'פקס, לכמעט כל דבר שבונים יש השפעה ויזואלית על המפה וכו'.
    • ב-MOO החדש יש כמות לא רעה של פיצ'פקס. לפחות לעומת משחקי 4X חלליים אחרים. והם עשו עבודה נהדרת עם הקריינים וקטעי ההערות הקצרים שהכניסו למשחק. אני משחק את הגזע הרובוטי-סייבר איכשלאקוראים להם, וכל הדיאלוג שלהם מכיל התייחסויות לתוכנת מחשב ומשחקים, כשהיועץ שלך הוא רובוט קטן ומציג דמוי וויטלי או קלאפטארפ.
    • עד כה לא הצלחתי לנצח אפילו פעם אחת, מתוך 5-6 סבבים בהם שחקתי, אפילו אחרי שהורדתי את דרגת הקושי מרגילה מקלה. כן, אני לא מרגיש לחוץ מהיריבים והם לא ממהרים לתקוף אותי, אבל בינתיים אני לא מבין את המשחק מספיק כדי להצליח להגיע לאנשהו. פעם אחת הפסדתי בדיפלומטיה, כי לא ידעתי שבחירת המנהיג הגלקטי זה תנאי לנצחון, והצבעתי לאחד היריב שלי. פעם אחת החלטתי לקחת הסוף (תור 450 ומשהו) לקחת את כל הצי שלי ולנסות לכבוש פלנטות מהיריב, וכבר בקרב השני כל הצי שלי חוסל. בכלל, אני לא מבין איך צוברים מספיק נקודות פיקוד כדי לבנות צי משמעותי שיצליח לכבוש את כל השטח של היריב. פעם אחרת נטשתי את המשחק בעצבים כי כל מערכות הכוכבים הסמוכות לעולם הבית שלי היו עם פלנטות Barren ולא הצלחתי לפתח עליהן אוכלוסייה. זה היה מתסכל.
    • בקיצר, אני מרגיש שיש פער ידע מהותי שמונע ממני להגיע לנקודה משמעותית עד אמצע המשחק (שמוגבל ל-500 תורים כברירת מחדל). ואני מבין שבמשחקים מהסוג הזה מצופה שתשחק כמה פעמים עד שתבין מה קורה, אבל בשבילי אם אני לא מרגיש תחושת הישג מהמשחק, לא אחזור אליו. וכרגע אני לא יודע אם שווה לי להיכנס לעוד סיבוב של MOO שגם בו אכשל.
  • Stellaris – מחשב; 39.99$סטלאריס הוא משחק אסטרטגיה-מקיפה בחלל, מבית היוצר של פראדוקס, החברה שעומדת מאחורי משחקים ידועים כמו Europa Universalis ו-Crusader Kings, שני משחקי אסטרטגיה גדולים וכבדים שעוסקים בתקופות היסטוריות שונות. סטלאריס לוקח את סוגת המשחק הזאת ומציג אתכם בגלקסיה, בראש גזע שרק למד לצאת לחלל וצריך לחקור אותו ולהתמודד עם תגליות חדשות וגזעים חייזריים.
    • סטלאריס עושה עבודה מדהימה בהעברת התחושה של ציוויליזציה היוצאת לחקור את החלל בפעם הראשונה, עם כל המשתמע מכך. יש לו מערכת מגניבה לבניית ציוויליזציות, עם עשרות אנימציות של גזעים לבחור מהם ומערכת תכונות-אתיקה-ושלטון מאד מעניינת שמאפשרת להתאים את הגזע שלכם לסיפור שאתם רוצים לספר. ובאמת, לפחות בשבילי, סטלאריס הוא קודם כל מחולל Emergant Narrative על חקר החלל. לאורך המשחק הוא יוצר באופן דנאמי משימות עבורך, וזה אחד הצדדים הכי חזקים שלו לדעתי.
    • המשחק מתנהל בזמן אמת, עם אפשרות לעצור בקלות את האקשן כשצריך לחלק פקודות. גם הקרבות בו מתנהלים בזמן אמת, עם ציי חלליות מסתובבים אחד סביב השני ומשגרים את כל כלי הנשק שלהם. כשמתקרבים לתוך האקשן, הוא נראה מדהים.
    • לסטלאריס יש הרבה מאפיינים של משחקי 4X, אבל בשני דברים עיקריים הוא לא ממש שייך לז'אנר: הראשון, אין עץ מחקר. יש 3 תחומי מחקר בהם מתקדמים במקביל, אבל המחקרים הזמינים כל פעם נשלפים באקראי, מ"חפיסת" מחקרים אפשריים. מחקר שבחרת לוותר עליו יכול לחזור בשלב מאוחר יותר (במיוחד מחקרים חשובים כמו ישוב פלנטות חדשות). מצד אחד, זה אומר שבכל פעם שתשחק ההתקדמות המחקרים שלך תהיה קצת שונה. מצד שני, זה אומר שאי אפשר לתכנן אסטרטגיה סביב איזה מחקר תקבל בכל שלב של המשחק.
    • והדבר השני, יש רק שני סוגי ניצחונות- השתלטות וכיבוש. באחד צריך להתיישב על 40% מהפלנטות האפשריות בגלקסיה, ובשני צריך לחסל את האימפריות היריבות. אין תנאי נצחון של מחקר או דיפלומטיה- למרות שהמשחק כן מאפשר "להכניע" תרבויות יריבות שלא באמצעות כיבוש אלים, אז זה סוג של דיפלומטיה. שזה מוזר, כי למשחק מערכת דיפלומטית מאד מורכבת הכוללת סוגים שונים של בריתות והאפשרות להקים פדרציה, אז למה אין נגיד תנאי ניצחון שהוא לאחד את הגלקסיה בפדרציה אחת?
    • אבל אולי יש מודים שמתקנים את זה! למשחק תמיכה ב-Steam Workshop, ויש שם מלא דברים, אז יש מצב שמישהו תיקן את זה. הינה כתבה מ-RPS שמתלוננת גם היא על תנאי הניצחון במשחק. היא מכילה קצת ספויילרים.
  • Paragon – מחשב, חופשי למשחק.הורדתי ושחקתי סיבוב אחד בפראגון. כרגע מלבד הגרפיקה הוא לא מרשים אותי במיוחד- זה MOBA מאד סטנדרטי, שמשוחק במבט-שלישי-אקשן כמו Smite ומרגיש איטי בהרבה מסמייט. הוא מאד מלוטש, גם כמובן הגרפיקה של מנוע ה-UE4 וגם ברמת ממשק המשתמש. Epic בבירור יודעים את העבודה שלהם.נראה מה יצא ממנו בהמשך. אני מקווה שיוסיפו עוד מצבי משחק מלבד MOBA-3-נתיבים רגיל, כי בזה באמת שכבר אין לי אין. גם הירוס וגם Smite מציעים דברים מעבר שמושכים אותי הרבה יותר.

חגי:

לא שיחקתי המון מאז הפעם האחרונה שהייתי, לפחות לא משחקי מחשב. אבל התכוננתי לפרק ושיחקתי קצת כדי שיהיה על מה לדבר.

  • שיחקתי את כל ההרפתקה החדשה של הרת'סטון והיא הייתה מעולה.
  • שיחקתי invisible inc. משחק התגנבות על בסיס תורות וכלכלת פעולות. משחק ממש סולידי ונחמד, אם כי אני בהתחלה ובטוח שתהיה הסתבכות כלשהי בהמשך – זה די נדרש, המבנה הבסיסי לא יחזיק מעמד כל כך הרבה זמן אחרת.
  • שיחקתי כמה משחקי לוח, חדשים וישנים:
    • אחוזות הטירוף (Mansions of Madness), מהדורה ראשונה. משחק חביב מאד, בעצם לוקח את הפורמט של Eldritch Horror, מעביר אותו לבית נטוש ומוסיף טריליונתלפים מיניאטורות. אתם נלחמים בזוועה קת'ולואידית בלי לדעת מההתחלה מה המטרה שלכם. אוספים חפצים שהופכים אתכם ליותר מוצלחים ככל שמתקדמים. התפקיד של המנחה נראה מהצד פחות אינטואיטיבי ממה שהוא במשחקים כמו imperial assault כי הוא עובד עם מידע חלקי (לפעמים גם הוא מגלה רק בסוף המשחק שהוא או השחקנים על מגבלת זמן, וזה אומר שהוא לא באמת יכול לשחק פעמיים את אותה המשימה, גם כשהוא מנחה), וצריך לתפעל מלא מהמשחק בעצמו (כמו בארקהם הורור, יש תחושה שאתה מתפעל את המשחק הרבה מהזמן). הבנתי שהמהדורה השניה מעלימה את התפקיד של ה"מנחה" ומעבירה אותו לאפליקציה.
    • אדוני ווטרדיפ (Lords of Waterdeep) – זכה בפרס המשחק המגניב ביותר שהכרתי בזמן האחרון. זה משחק הצבת עובדים קלאסי – יש לך מספר "עובדים" שכל אחד יכול לתפוס משבצת על הלוח שנותנת לך משאב כלשהו (וחוסמת אותו עבור השחקנים האחרים), ואתה צריך לצבור נקודות באמצעות המשאבים האלה. במקרה הזה המשאבים הם מהעולם של מו"ד – לוחמים, קוסמים, גנבים וכהנים, יחד עם זהב – וצריכים לצבור נקודות באמצעות קווסטים (וגם באמצעות בניית בניינים). אני אוהב משחקים כאלה, שדורשים ממך לבנות "מנוע" לצבירת נקודות מצד אחד, אבל גם אשכרה לצבור מצד שני, והאיזון בין השניים הוא מה שמשפיע על היכולת שלך לנצח. הזכיר לי שילוב של 7 wonders עם הצבת עובדים, וזה גם אחד מהמשחקים האהובים עליי.
    • מלחמת הכוכבים: המרד (Star Wars Rebellion) – סיפרתי עליו בעבר. האימפריה נגד המורדים. שיחקנו עוד קצת לאחרונה, אני מגלה שלוקח כמה משחקים באמת להבין את המשחק. אבל אני אוהב אותו מאד – באמת יש אסטרטגיות מיוחדות לכל צד, והוא מותח לאורך כל הדרך. שיחקנו בשלושה – אני ועוד שחקן היינו האימפריה ושחקן נוסף שיחק את המורדים – והרגשתי שאנחנו מפסידים לאורך כל הדרך עד שניצחנו.

חדשות ודיונים

  • תגובות לפרקים הקודמים:
    • אדם סברנסקי נענה לקריאתנו ושלח מייל! הוא כותב – "עונה 3 היא העונה שאני הכי אוהב עד עכשיו. השינוי המתמיד של "שדרים" מוסיף חיים ועניין לפודקאסט." הוא ביקש לשמוע את דעתי על Paragon (עליו דברתי קודם), והמליץ לנסות את Unreal Tournament החדש שאפשר להוריד גם מאותה המערכת של פראגון. תודה אדם!
    • ערן ארבל סיפר לי, בהקשר של השיחה על NMS ומציאת כוכבים עם סביבה קיצונית לשם אבן הדרך, שאפשר להשלים אותה גם עם Sentinals שבמצב Extreme ולא רק תנאי מזג אוויר. תודה ערן!
    • אתם מוזמנים לקרוא את השרשור על הפרק הקודם בקבוצת הפייסבוק, הוספתי אליו תגובה לגבי המשך העלילה של DXMD.
  • עד ארבעה שחקנים עושים מרתון! ב-17 בספטמבר נערוך מרתון 6 שעות של מבוכים ודרקונים 5, במסגרת גיוס תרומות ל-Extra Life. המרתון יערך בסגנון שני המרתוניםהקודמים שלנו, כך שתוכלו לתרום כדי לעזור לשחקנים או לחזק את המפלצות. בנוסף, אפשר להירשם כדי להשתתף כשחקן במהלך חלק מהמשחק. אירוע הפייסבוק, ערוץ הטוויץ'.
  • משחק ה-MMO החללי הידוע EVE Online, יפתח גרסת Free to Play בנובמבר. כבכל משחקי ה-MMO שהולכים בדרך זאת, שחקנים לא משלמים יהיו תחת מגוון מגבלות. Eve הוא אחד ה-MMO הראשונים לאפשר לשחקנים להשיג מנוי בכסף של המשחק עצמו, אז יתכן שאם תשחקו מספיק תוכלו מידי פעם להשיג חודש מנוי.
  • בליזארד מוסיפים לגיבורי הסערה בהחל מהפאץ הקרוב ב-13 בספטמבר, גיבור חופשי שיקבל כל שחקן שיתחבר למשחק. השחקן יקבל אפשרות בחירה בין 3 גיבורים ספצפיים. אם כבר יש לו את כולם, יהיה סט נוסף של 3 גיבורים. ואם יש לכם כבר את כל ה-6, תקבל 4,000 זהב במקום.
  • בכנס PAX West שנערך בסוף השבוע האחרון הכריזו בליזארד על שני עדכונים חדשים ל-WOW. הראשון הוא פאץ' התוכן 7.1 שמחזיר את הגיבורים לקראזאן, המגדל המכושף של מאדיב' בנוסף לתוכן חדש ביבשת והוספת World Quest. והשני היא אפליקציה לנייד שתאפשר לשחקן לנהל את משימות ה-Order Hall שלו, בלי להתחבר למשחק.

צפיות ומשחקים לשבוע הבא

ערן:

  • מו"ד לחבורה מקומית, מתחיל את העונה של רעם מלך הסערה, אוכל לקרוא את ההרפתקה רק מחר.

אביב:

  • סטלאריס, בורדרלנדס 2. לא מתכנן משהו חדש, אבל לך תדע.

חגי:

  • קניתי את Europa Universalis 4. אם אני לא חוזר לפה יותר, זו תהיה הסיבה.
  • אני עמוק בתכנונים לקראת השקת הקמפיין של "תיקי דרקולה" שדיברתי עליו בעבר. זה אמנם אמור להיות אלתורי, אבל אני לא מרגיש מספיק בנוח פשוט להיכנס לקמפיין בלי לקרוא כלום, אז אני מכין שלד בסיסי ראשוני של התעלומה מתוך הנחה שהדרך ל"פתרון" התעלומה תהיה לגמרי מאולתרת. מלבד ציד ערפדים, אני מכניס לקמפיין הזה גם משחקי ריגול בין סוכנויות שעוסקות בעל טבעי באופן רחב יותר – משהו בסגנון the laundry, רק פחות קומי.
  • חבר קנה את Pillars of Eternity: Lords of the Eastern Reach וזה פה בחדר ליד ואני אשחק את זה מיד!

The intro is taken from Rhinoceros Kevin MacLeod (incompetech.com)Licensed under Creative Commons: By Attribution 3.0 License (http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/)