הוואי חמש-אפס היא בכלל סדרת גיבורי על

הוואי חמש-אפס מדגימה באופן בוטה את מה שאני חושב שהיא מגמה בסדרות אקשן-משטרה באשר הן, כשהגיבורים הופכים להרבה יותר מסתם שוטרים והופכים למכסחי-תחת מגניבים.

אזהרה: כתבה זו מכילה ספויילרים לכלל העונות של הוואי חמש-אפס.

בחודש האחרון השלמתי צפייה בכל העונות של סדרת האקשן-משטרה, הוואי חמש-אפס. לפני כן ראיתי פרקים בודדים ששודרו ב-HOT, כשבקרתי משפחה. תמיד אמרתי לעצמי שזאת סדרה שאני רוצה לראות, ותמיד שכחתי מזה עד שהגעתי הביתה.

למי שאינו מכיר, הוואי חמש-אפס עוסקת בצוות המשימה המיוחד של מושל הוואי לפתירת פשעים חמורים. הצוות מקבל "אמצעים וחסינות מלאה", מה שאומר שהוא יכול לעשות מה שבראש שלו, לעיתים קרובות ללא כל התייחסות לעבודת משטרה סטנדרטית. הם לא צריכים לענות לשופט ולמושבעים ולהוכיח שהחשוד שתפסו באמת אשם.

הסדרה מתרחשת באותו היקום של שלוש סדרות אחרות שקדמו לה: JAG, NCIS ו- NCIS: Los Angeles. בניגוד לכל אלו היא עוברת מעיסוק אך ורק בפשעים שקשורים לחיל הים האמריקאי לזירה הכללית יותר של הוואי (אם כי השפעת הצי ממשיכה להיות חזקה, בבסיסים הצבאים שבאי, בדמות הראשית ובדמויות משניות).

רב יקום אחיד

אחרי שסיימתי לצפות בשלוש העונות של הוואי חמש-אפס, הלכתי אחורה והתחלתי מהעונה הראשונה של NCIS (ל-JAG ממש שאין לי כוח. היא ישנה מידי ולא בא לי עורכי דין). גם בסדרה הזאת ראיתי מאפיינים דומים, אם כי הרבה פחות מוגזמים, שהביאו אותי לעשות את ההקבלה בין הוואי חמש-אפס לז'אנר גיבורי העל.

אני מניח שיהיה אפשר למצוא הקבלות דומות להרבה סדרות אקשן אחרות. ישר עולה לי לראש 24 – גם ג'ק באוור הוא Badass שהכול קורה לו והוא מצליח בכישרון יוצא מהכלל לצאת בסופו של דבר מכל מצב. לא ראיתי יותר מחצי מהעונה הראשונה אז אני לא יודע להעיד על מאפיינים אחרים. בהוואי חמש-אפס ממש בלט לי הצורה שבה היקום של הסדרה נבנה סביב הצוות, ממש כאילו היו האוונג'רס. הדבר בולט עוד יותר כאשר יש פרקי קרוס-אובר עם NCIS: Los Angeles (כולל פרק בעונה השנייה שעצבן אותי כי הוא נגמר בקליף-האנגר שהסיום שלו מתרחש בסדרה השנייה.) ועוד יותר כאשר יש המשכי עלילות מסדרת הוואי חמש-אפס המקורית משנות השבעים.

יש לנו סדרה עם יקום אחיד בו מספרים סיפורים במשך עשרות שנים, קווי עלילה שנכנסים אחד בתוך השני, תוך כדי שכל פרק מכיל את עצמו – כמו רוב סדרות המשטרה, כמעט כל הפרקים מוצגים בפורמט "הפשע השבועי" כאשר מידי פעם יש חזרה של דמויות משנה ונבלים שהוצגו בעבר. למעשה, הוואי חמש-אפס מצטיינת בכך שהיא מציגה עלילת-על כבר מהפרק הראשון, בניגוד לסדרות באותו היקום שבאו לפניה. אנחנו מלווים את סטיב מקגארת מפתיחת הפרק הראשון של העונה הראשונה כאשר הוא חוזר ממשימה עם טרוריסט (סוחר נשק, למעשה) מסוכן, ואז מגלים שאח שלו מחזיק באבא של סטיב כבן ערובה (והורג אותו, תוך כמה דקות) ובמהרה גם מגלים שיש קנוניה מרושעת מאחורי הכול ושמישהו מושך בחוטים. והמישהו הזה הוא אחד הסממנים הבולטים ביותר לזאנר גיבורי העל: וו-פאט.

כל גיבור על צריך נבל על

וו-פאט, בסופר-כלא המיוחד שלו.
דו-פנים… סליחה, וו-פאט, בסופר-כלא המיוחד שלו.

וו-פאט הוא נבל על כל כך קלאסי, עד שבעונה השלישית הוא מקבל מראה חדש הכולל חצי פנים שרופות וכלא מיוחד משלו. כן-כן, ניסו לכלוא את וו-פאט כל כך הרבה פעמים ללא הצלחה, עד שבסוף מאכסנים אותו במתקן עם 10 שומרי-עלית חמושים בכניסה, דלת כספת (ששני פרקים אחר כך מצליחים לפרוץ בלי הרבה בעיה) ואפילו, חכו לזה: תא עם קיר זכוכית! מה צריך יותר מזה? וו-פאט מבלה את זמנו בתא פלדה קר, ללא אף אמצעי נוחות, וקיר זכוכית לפניו בשביל הסצנות הדרמטיות בו הגיבור שלנו צריך לשוחח איתו.

הפרטים האלו הם רק הדובדבן שעל הקצפת, גם לפני זה וו-פאט היה נבל מרשים ביותר, עם רשת מרגלים שהצליחה לחשוף כל סוד, היכולת להגיע לכל מקום ולהרוג כל דמות שהגיבורים רצו להגן עליה ואף הפגין יכולת הגנה עצמית מרשימה (לירות בנשק חם הוא לא ממש יודע, בעיקר אם יורים עליו חזרה). מעל הכל, וו-פאט הפגין אינטליגנציה: הוא מסוגל לברוח כשהסיכויים אינם לטובתו. ממש לא דבר טריוויאלי בנבלים של ימינו. הסיבה שהוא שרד כל כך הרבה זמן היא שהוא לא נשאר בסביבה מספיק זמן כדי לתת לגיבורים הזדמנות לתפוס אותו – לפחות עד שהעלילה דורשת זאת, ואז הוא בורח (והורג דמויות מפתח בדרך) או, כמו בסוף העונה השלישית, מגלים שיש רשע עוד יותר גדול מאחורי הכל שרוצה לחסל אותו. ואז כמובן שוו-פאט תקוע בסופר-כלא שהכינו במיוחד בשבילו.

הוואי זה כנראה המקום המסוכן ביותר בעולם

חוץ מקוריאה. זה טרופ יחסית מוכר שהכול קורה לדמויות בסדרה מסוימת, אבל הוואי חמש-אפס לוקח את זה לרמות מגוחכות לפעמים: כל רוצח, סוחר סמים, מרגל בינלאומי, טרוריסט ומאפיונר מגיעים להוואי, מכל רחבי העולם. הרבה פעמים העלילה הייתה יחסית הגיונית עד שגילו שפושע-העל שהזמין את החיסול הגיע במקרה להוואי לפני שבוע.

שוב ושוב עושים נבלים את דרכם ממבצרם המוגן בארץ אחרת כלשהי על הוואי רק כדי להיתפס בסופו של דבר (או למות, הרבה מהפעמים) בידי הצוות המובחר שלנו. כשהסדרה רוצה להעלות את רמת הסכנה והרשע, היא שולחת אותנו לקוריאה, המקבילה המודרנית של הסדרה לוייטנאם – בחבילה הכוללת ג'ונגלים עבותים, מסוקי יואי, בונקרים צבאיים נטושים וכל דבר אחר שצריך.

ואם נחזור לרגע לפרמיס המקורי: לצוות חמש-אפס יש אמצעים וחסינות מלאה, בהוואי, כי המושל החליט להעניק להם את הזכויות האלו (ואף אחד לא מפקפק בהחלטה הזאת). רק שמעמדו המיוחד של הצוות מתרחב בהרבה לאורך הסדרה.

הם מקבלים טובות מיוחדות מהצי האמריקאי – למעשה כל פעם שצריכים ציוד ריגול כלשהו, רולינס תסתדר להם את זה. רק בעונה השלישית טרחו לתרץ את העניין כ"סטיב והמפקד שלי מכירים ממש ממזמן, אז הוא מעלים עין" (וזה בכלל לא קשור שאני שוכבת איתו). הם גם מקבלים טובות מיחידת אריות הים (Navy SEALS) כדרך קבע, אם ובלי קשר לכך שמקגארת היה בעברו חלק מהיחידה.

ואז, כמובן, יש את הנקודה שהצוות לוקח לעצמו את האחריות לבצע פעילות בכל מיני ארצות זרות. כמובן שבקוריאה זה לא משנה, כי אנחנו מדברים על ארץ אויב עוינת וכל הפעילות היא בג'ונגלים בהם יש רק טרוריסטים. אבל אז אנחנו קופצים ליפן, שם מקגארת מארגן לעצמו צוות משימה בחסות האינטרפול ומבצע פעולות משטרתיות באופן חופשי. איזה כיף להיות סטיב מקגארת.

צוות מובחר ולעניין

סטיב מקגארת בתפקיד האביר האפל
סטיב מקגארת בתפקיד האביר האפל.

יש כנראה סיבה לכך שראיתי לנכון לדבר עד עכשיו רק על סטיב מקגארת ולא ממש על שאר הדמויות בצוות חמש-אפס. נראה שרובה של הסדרה סובבת סביבו. כמעט כל עלילת העל קשורה אליו, עם קפיצה רגעית לטפל בבעיות של צ'ין הו קלי מול משטרת הונולולו בהאשמות שחיתות (ואם כבר HPD, בכל הוואי אין עוד מחלקות משטרה?).

בעונה הראשונה עוד יש לנו את דני בתור דמות יחסית עצמאית ומנוגדת למקגארת, שוטר לפי-הספר שלובש עניבה גם בהוואי ותפקידו בסדרה הוא להדגיש עד כמה מקגארת פועל "בדרך שלו" והוא באופן כללי ממזר פראי וקצת משוגע. רק שעד העונה השלישית דני כמעט ומתמזג לתוך דמותו של מקגארת (העניבה עפה כבר בעונה השנייה) כאשר הוא הופך לחמום מוח שמוכן לעשות הכול נגד פושעים שפוגעים בילדים, כולל להכניס להם מכות בלי סיבה מיוחדת.

וקונו… נמצאת שם כשצריך בחורה בביקיני ומישהו שיודעת מה לעשות עם מחשב.

תוך כדי שאני כותב את זה אני שם לב לדמיון הרב לבטמן. מקגארת הוא כמובן האביר האפל, דני הוא הרובין שלו, קונו היא האורקל (ואין לי מושג מיהוא קלי). למעשה, בפעם הראשונה שהציגו את וו-פאט אחרי התאונה, הדבר הראשון שעלה לי לראש "היי! הוא דו-פנים!". הסמל דוק ממשטרת הונולולו (ועוד קודם לכן פריי, עד שהרגו אותו) הוא המפקח גורדון שלהם.

ואות העטלף הוא הטלפון הקבוע ממושל הוואי שפותח כל חקירה חדשה.

זהו, למעשה. אני חושב שעברתי על כל הנקודות שקפצו לי לראש כשבאתי להשוואת את הוואי חמש-אפס לז'אנר גיבורי העל. בסקירה רחבה (או אולי תמציתית) יותר של הסדרה הייתי גם נוגע בשיתוף הפעולה עם מיקרוסופט שגורם להכנסת מוצרים בוטה ולא קשורה לכלום לסדרה, אבל נעזוב את זה כרגע.

כאקורד הסיום, הייתי רוצה להמליץ על שני פרקים מתוך הפודקאסט על כתפי גמדים, שעושים בז'אנר גיבורי העל וכיצד ליישמו במשחקי תפקידים.

  • אניניימ

    בלי כל ספק, הוצאת כל שמץ חשק שאי פעם היה בי לראות את הסדרה

    • לפחות משהו יצא מזה 🙂